Logo
noz Szabolcs  

noz Szabolcs

Az Ónozó Szabolcs Interjú

Ónozó Szabolcsot mindenki ismeri fekvenyomó körökben, talán a legeredményesebb ma Magyarországon, pedig van még egy-két nagyágyú. Az alábbi beszélgetést a Balaton Nemzetközi Fekvenyomó Kupa alkalmával ejtettük meg.

- Jól nézel ki! Edzel mindenre?
- Nem variálok, nem vagyok én bodys!

- Csak fekvenyomás?
- Edzek én mást is, de nem mindenre.

- Lábedzés?
- Havi egy.

- Guggolás, ilyesmi?
- Semmi. Egy kis lábnyújtogatás, néha futok.

- Azt hallottam, hogy nem tesz jót a fekvenyomásnak a lábedzés. Például a guggolás hátráltatja a fekvenyomó teljesítményt. Ehhez mit szólsz?
- Nincs ebben tapasztalatom, mert nem nagyon lábazok. De szerintem valami van benne, mert ha nagy súllyal guggol az ember, biztos, hogy kimeríti az egész testét, mint ahogy a fekvenyomás is és nyílván, ha egyszer megterheled, akkor nem tudsz úgy regenerálódni. Tehát, hogyha én fekvenyomó vagyok, akkor mindent annak kell alárendelnem. Az edzésem is úgy áll össze. Ezért a powerosok nem olyan jók fekvenyomásba, mint a csak fekvenyomók. És nyílván különbözik egy power edzés, egy fekvenyomó edzés, meg egy bodys edzés.

- Ezek szerint úgy edzel, hogy a többi izmot is ennek alárendeled?
- Így van: a heti edzésen is, illetve napokra leosztva úgy van, hogy amikor fekvenyomok, akkor aznap edzem a mellemet meg a vállamat. Annyira sokat nem nyomok relatíve fekve.

- Mennyit?
- Végülis most nem sokat, 5-6 szériát nyomok vízszintes padon, bemelegítés után, utána tárogatok 3 sorozatot olyan súllyal, amivel nyolcat tudok - hogy ez mennyi, az mindig az erőnlétemtől függ. Utána szűken nyomok 3 sorozatot, aztán ennyi: ez a melledzésem.

- Ennyi? Semmi 45° ?
- Semmi. És utána, mivel a vállam első fele már kapott komoly terhelést, nem nyomok nyakból nyomást mondjuk 80 kilóval, hanem elég, hogy fekvenyomtam 160-al, vagy 180-200-al.

- Edzésen mennyire közelíted meg a csúcsot?
- Semennyire. Most például 270-et nyomtam - igaz nem adták meg, de tökmindegy - de melegítésnél 230-ba nyomtam ruha nélkül.

- Edzésen nem nyomsz ruhába?
- Nem, soha. Sőt, az utolsó két hétben megyek már csak olyan ismétlés számra, hogy 3-2. Egyet akkor se.

- Normálisan mennyi ismétlések vannak? 6-8?
- Kezdéskor nyolcakat nyomok. Tehát 140-be 8-at nyomok, utána 150, 160 - de abba lehet már csak 6-ot nyomok és akkor nő az erőnlétem hétről hétre. Amikor mondjuk a 160-ba is beletudok már nyomni 8-at, akkor 170-be már 7-et, 180-ba már csak 6-ot, de mihelyt már olyan szintre érek, hogy megy a 180-ba 8, mert erősödtem, akkor már nem kezdek 140-nel, hanem 150-nel és így kéthetente mindig 10 kilóval magasabbról kezdek elindulni szériázni, melegítés után és a végén eljutok oda az utolsó két hétre, hogy 170-nel kezdek el szériázni, viszont akkor már nem nyomok 8-akat, csak 6-okat. Így a súlyérzetem is meglesz, de nem fáradok ki. Hanem akkor 180, 190, 200, és akkor már nyomok a 200-ba már 6-ot. És az utolsó edzésen már hatokat sem nyomok, csak négyeket. Persze 180-ba beletudnék nyomni vagy húszat, de kit érdekel? Nem arra megy. Belenyomok csak négyet, súlyérzetem megvan, kicsit pumpálok és jöhet a 190.

- Az a lényeg, hogy fokozatosan mész fel a súllyal?
- Persze. Így van.

- És mennyit melegítesz előtte?
- Sokat. És közben is.

- Hogy érted, hogy közben? Nyújtogatsz?
- 5-6 perceket a szériák között. Vagy még többet is. Igaz közben csuklyázni is szoktam, két egykezessel húzogatok, hogy azért ne pihenjek, meg mozgásba legyek, de más izmot mozgassak. A csuklyás szerintem nagyon kell a fekvenyomáshoz, mert az egy segédizom, tehát abból tudom leengedni (meg a széles házizmomból), az fogja vissza. Van úgy hogy így fogod vissza, vagy szépen kiakasztod magad és leengeded. Nem mindegy, hogy abban elfáradsz-e , hogy leengeded. Tehát ez is trükk. A ruhában is azt kell kihasználni, hogy a ruha fogja vissza a súlyt és tulajdonképpen csak koordinálod majd utána robbantasz ki. Erre rá kell érezni, erre én sem máról holnapra jöttem rá, ennek kellett beidegződnie izom-ideg koordináció szintjén évek alatt.

- Az edzésmódszert honnan vetted?
- Kitapasztaltam. Ugyanezt csinálom már évek óta!

- Az ilyen 10x3-as stb. szisztémákat nem próbáltad sosem?
- Nem. De erre azt tudom mondani, hogy mindenkinek magának kell kitapasztalni, amikor egy bizonyos szintre eljutott. Mert pl. a Mészáros Laci teljesen másként edz, én is teljesen másként edzek és egy harmadik is lehet, hogy teljesen másként fog. És mindannyian a max. erőben vagyunk érdekeltek. Neki ez jó, a Mészárosnak nagy az alap erőszintje. Nyom 280-ba is ruha nélkül. Ha én 280-ba nyomnék ruha nélkül, akkor 320-at nyomnék ruhában. A szövetségi örök ranglistán ő nyert két EB-t két VB-én négyet-négyet, azért még szerencsére magasan vezetek.

- Hogyan vannak fekvenyomásban ezek a szövetségi dolgok?
- Az amatőr szövetség az IPF. Abban szigorúbb szabályok vannak, pl. meg kell állítani a súlyt, nem lehet felemelni a sarkat. Profiban csak a melledhez kell érinteni és nyomsz. Amikor kiveszed, nincs olyan, hogy „start”: engedheted is le. Ott arra mennek rá, hogy minél nagyobbat tudj nyomni. És sokkal látványosabban van az egész megszervezve, mert így lehet eladni. Amíg ezek nem lépnek valamilyen irányba, addig ugyanaz, vagy még szarabb lesz az egész sport!

- Mennyit nyomtál most, itt a Balaton kupán?
- Az amatőrben 255 a hivatalos világcsúcs. Én nyomtam 265-öt, meg 270-et – amit nem adtak meg – tehát ez nem rossz: a testúly háromszororosa azért nem rossz, akárki akármit mond. A Titan ruhát használtam, ami nem is a legerősebb.

- Mennyi volt a legtöbb, amit nyomtál?
- 280-at, de azt 98 kilósan. Nincs már motívációm. Most egyedül ezért tudtam motiválni magam, mert eljött a szponzorom – elhívtam – és látta, hogy mi ez az egész – persze, hogy nem akartam beégni! De a határterheléshez össze kell pszihikailag is szedni magad. Az csak egy dolog, hogy formába hoztad magad optimálisan fizikailag, de pszihikailag is ott kell lenni: 5 másodpercen múlik. Ha nem vagy ott abban a kevesebb, mint fél percben, akkor nincs utána már javítás. Nem úgy van, hogy van ezer méreten másfél perc és bele tudsz húzni!

- Van szponzorod ezek szerint?
- Persze.

- Mióta?
- ’98 óta.

- De azért kellettek eredmények ahhoz, hogy legyen?
- Akkor már európa-bajnok voltam. Voltam világbajnok ötödik. De igazából akkor tudtam beindulni. Akkor még mellette dolgoztam.

- Előtte teljesen önerőből?
- Igen. Elváltam, a lakásrészemet kifizette a volt feleségem, azt belenyomtam a sportba.

- Menjünk vissza a legelejére, hogyan kezdted el az egészet?
- Ebben mindig jó voltam relatív az adottságaimhoz képest.

- Jó, de le kellett menni a terembe azért!
- 14 éves koromtól rendszeresen súlyzóztam, mert kenuztam öt évet, akkor még a Rába ETO-ban. Tesi tagozatos gimibe jártam Győrbe. Reggel hatkor meg délután 3-kor volt edzés, napi kettő és akkor eveztünk, meg súlyzóztunk is, persze más szisztémába: ott az erőállóképesség a lényeg. De ott is volt néha, hogy jobban erőfejlesztést végeztünk. Volt közöm a súlyhoz akkor is, 14-től 18 éves koromig nagyon jó alapot adott. Evezés meg futás is, tehát sokrétű volt az egész mozgásom. Tesitagozat, minden nap tesióra volt keményen. Utána elmentem Pécsre a tesiegyetemre, ott megint kellett mindefélét: magasba ugrálni, távolugrani meg 1500-akat futni időre - ha nem tudod, akkor kibuksz! Akkor én még csak 70 kiló voltam. És még délután jártam önszorgalomból edzeni a konditerembe.

- 67 kilóban indultál először?
- Igen. De annak idején még nem tudtam ráállni sem, mert kibuktam volna az egyetemről. ’95-ben végeztem, és akkor volt az, hogy elhatároztam – még nem is tudtam, hogy vannak VB-k meg ilyenek – hogy kéne valamit nyomni. Megtudtam mennyi 67kg-ban az országos csúcs, 145 volt, hát mondom, akkor annál hátha többet nyomok!

- Hány éves voltál akkor?
- 25.

- Most mennyi vagy?
- 33. ’95-ben lettem európabajnok januárban. Nyáron volt a VB, akkor lettem 5.-ik, de akkor már 75kg-ban indultam és 187 kilót nyomtam. Utána megnősültem, meg voltak gondok - edzettem, de nem úgy: nem versenyszerűen. Kicsit elegem is lett az egészből, mert naívan én is azt gondoltam, hogy ha nyerek egy EB-t, akkor majd jönnek a pénzek meg minden - de semmi nem lett.

- Meg a dicsőség!
- Minden az elment és még igazából az erkölcsi elismerés sem volt meg, nemhogy az anyagi. Edzettem a mozgás szeretetéért, de semmi versenyzés. Utána Pécsen voltam az F3-ban edző, és járt oda egy ember, Mészáros Fülöp, ő a Profoodnak az elnöke és én őt edzettem. Beszélgettünk és megkérdeztem, szokott-e szponzorálni versenyzőket? Mondta hogy igen...meg ő is lejárt, van fogalma róla, mi az, hogy súlyokat emelgetni!

- Az Arnold Classic az profi verseny volt?
- Persze. Pl. a Metal-ruhát, amit ott probáltam ki, csak profi versenyeken engedik.

- Úgy tudom, most, az Arnold Classicon pont a ruhával volt gond!
- Igen, új volt még a ruha, akkor volt rajtam először és annyira merev, hogy nem jött le a súly. Meg kellett tanulnom a Metal ruhában nyomni!

- Ez volt az első profi versenyed?
- A második. Voltam Finnországban tavaly, azt megnyertem. De az Inzer ruhában nyomtam. A nagy áttörést a Metal hozhatja meg, mert marha erős ruha, nagyon sokat fog, de meg kell benne tanulnom nyomni, mert nem húzhaton fel, amíg nem erősödök hozzá. Háromszáz kilót nem engedhetek magamra azért, mert az jön le, kevesebb nem! Attól még nem biztos, hogy ki is fogom nyomni! Fel kell erősödni, viszont marha nagyokat lehet benne nyomni! A profik többet nyomnak azért, mert tudnak abban a ruhában nyomni. Én tudok ebben a ruhában nyomni, kihasználom a ruha adta lehetőségeket, de van aki nem tud ruhában nyomni és nem használja ki. Van, aki ruhában nyom, de nem tud benne nyomni! Az egyik ruha másképp működik, mint a másik! Tudod azt, hogy 33 év alatt van egy beidegzett mozgásom, amit tulajdonképen csukott szemmel is ugyanúgy nyomok! Na most ezt átépíteni, egy más technikát betanulni, az azért nem máról holnapra megy! Azért is üti az amatőr és a profi egymást!

- Ezentúl profiban fogsz versenyezni főleg? Vagy mindkettő?
- Ez a szponzortól is függ. Tulajdonképen ő azt mondja, ott indulok, ahol akarok, de mivel az amatőrben megnyertem már mindent nem egyszer, ezért abban már tényleg nincs motíváció. Viszont profiban is lehetnék nagyon jó, csak akkor tényleg azt kéne eldönteni, hogy csak az, és akkor ebben a ruhában nyomatni.

- Mi a két ruha között a különbség?
- Nagyjából ugyanilyen a szabása, csak háromszor olyan vastag. Megállna a földön ha letenném. Nekem abban a háromszáz volna az, ami lejönne.

- Nem veszti el a formát egy idő után?
- Az nehezen. Ha ugyanabban súlyban versenyzel, pár versenyt kibír.

- Maradsz ebben a súlyban?
- Jobban szeretnék beleerősödni egy olyan 97-98 kilóba. Simán nyomnék 300-at. 89 kiló 70 dekával nyomtam 270-et, 7-8 kiló izommal pluszban menne a 300! Azért erősíteni kell a szalagokat is, mert a szalagnak bírni kell. Az izom bírja.

- Ja, leszakad aztán szevasz!
- Volt már részleges szakadásom. És ha fogyasztok, akkor nagyon veszélyes. Lehet, hogy nem vagyok ledolgozva mint egy bodys, nem is csinálok annyiféle gyakorlatot, de azért nem sok zsír van rajtam szerencsére.

- Nincs egyáltalán.
- Tehát jóval a határon vagyok, és sérülékeny az izom. Ezért volt az, hogy a doki mérlegelés után infúziót adott, fiziológiás oldatot, hogy ne görcsöljek határterhelésnél. Hiába iszom, nem tud olyan hamar felszívódni. Profiban van 24 órád mérlegelés után, de itt nincs. 10 órakor volt mérlegelés 11-kor már melegítettem!

- Mit eszel?
- Roston csirkét, ilyen harminc dekát egyszerre. De az utóbbi két hétben csak napi kétszer eettem, az utolsó héten szinte nem is edzettem.

- Tehát Te is hülyeségnek tartod, amikor sokan sírnak hogy, két hetet kihagytam, le vagyok gyengülve”?
- Én is gyengébbnek érzem magam, mert nincs az a tónus bennem. De mikor utána felspannolom magam a versenyre – mint aki jó versenyzőtípus, mert van rossz, aki fél a súlytól – felmegy a vérnyomásom, az adrenalin a versenylégkörben. Én ilyen vagyok szerencsére, ezekből lesznek igazából a bajnokok. Nem abból, aki beszarik a súlytól! Előtte „ennyit-nyomtam-meg-ilyen-jó formában voltam” utána meg beég mert pszihikailag nem tud ott lenni! Akkor jó, ha ki vagy pihenve, kiveszed a súlyt és nem érzed. Bemelegítsénél is 100-ba nyomtam ötöt és húszasával mentem fel, 180-nál már csak egyet nyomtam, 200-ba szintén egyet nyomtam, öt perces szünetekkel. Közben gimnasztikáztam. 200, 230, utána ruha fel és leengedtem 260-at. De csak engedtem, nem volt nyomás! Hogy a ruha a helyére kerüljön. És akkor jövök ki. Még van öt perc kb az engedés után, hogy helyreálljak.

- Tehát semmiképen nem nyomod meg előtte a súlyt?
- Nem, mert én azt mondom, hogy ha belenyomok – most tudtam volna nyomni 240-et ruha nélkül – és nem tudok 30 kilóval többet nyomi, akkor menjek a francba! Akkor miért kezdjek 250-en, amikor le se jön, csak szenvedek vele? Akkor kezdek 260-on és ha nem megy ki, akkor azt mondom: mit keresek itt? Ismerni kell magadat, hogy ezt meg is tudod csinálni: tudom azt, hogy ha 200-ba nyomtam hatot 210-be négyet - papíron annyit kell -, 220-ba kettőt, 235-be egyet tudok – szériák után. De ha nem szériázol, csak bemelegítesz, akkor ez még 5-7 kilóval feljebb van. Ruha nélkül persze. A ruha 25-30 kiló, ha jó a ruha. Ezt így csináltam mindig is. És tudom, ha edzésen megcsinálom, megcsinálom versenyen is.

- Mik voltak az eredményeid?
-’98-ban, 90kg-ban Németországban 242-vel nyertem, ez új világcsúcs volt. ’99 augusztusban EB volt Győrben, ott nyomtam 245-öt, 99 végén Finnországban 245,7-öt nyomtam, az is világcsúcs volt. Harmadikra nyomtam 255-öt, de elvették, pedig akkor mát tudtam 255öt nyomni az inzer ruhámban. Utána 2000-ben felmentem 100-ba, de ilyen 95-96 kilósan: Csehben a VB-n nyomtam 265-öt. 2001 augusztusában EB –n nyomtam 265,5-öt. (Nyomtam 270-et is csak nem adták meg.) 2001 végén nyomtam 280-at, voltam 98 kiló az Új-zélandi VB-n és utána 2002-ben voltam a Magyaron, meg a Finnországi WPC profi vébén. A WPO alszervezete a WPC, ez egy kvalifikációs VB volt, az Arnold Classicra. 260-at nyomtam 90kg-ban. Idén mentem az Arnoldra. Az Arnolddal gondok voltak, mert nem tudtam, hogy nincsenek súlycsoportok, az interneten nem volt rajta. Kimentem és kerestük a csarnokban, ami ötször akkor amint a BS, hogy melyik szobában lesz, melyik emeleten a mérlegelés. Angolul nem tudtunk, nem volt 300ezrem tolmácsra.

- Nem foglalkoztak a fekvenyomással komolyan asszem az Arnoldon! Az eredményeket is alig akarták feltenni a webre!
- Ott nyilván nem ez a nagy mulatság, hanem az erősemberek meg a body. De ezt is bevették, mert népszerűsíteni akarják, mivel erősport.

- Nem kenődtél el?
- Akkor közvetlenül egy kicsit elkenődtem, mert én 90kg-ba készültem és nem tudtam, hogy nem lesznek súlycsoportok. Egy ekkora pszihikai hátránnyal indulni – amikor rögtön tudom azt, hogy esélyem sincs nyerni – mert profiban az abszolút legjobbnak lenni (a wilks –tábla alapján), azt az Anthony Clark csinálja meg…őt legyőzni az azért erős.

- Mi a következő terved?
- Ha minden jól megy, bekészülök a profi vb-re ősszel. Lesz egy WPC világkupa is Bécsben, az jó, mert közel van. A profi versenyek jobbak, látványosabbak, show-jellegűek, ezerrel megy a zene – mindenkinek van saját zenéje, amire tud gerjedni! És nem halkítják le, amikor nyom, hanem mégjobban ráadják! A csajok közben bikiniben sétálnak, a szpíker meg nyomja a szöveget, hogy éppen ki az a versenyző, stb…

- Ilyet nem látunk mostanában itt!
- Ilyet nem! Nincs doppingteszt, ebben is különbözik. Most Európa-csúcsot nyomtam ezzel a 265-el, de nem sok profi van Európában, mind Amerikába megy, aki tovább akar lépni. És ott aláíratták velem, hogy ennyit nyomtam, regisztrálták. Volt olyan amatőr vb, ahol világcsúcsot nyomtam, aztán nézem a következő héten: nem is én tartom a világcsúcsot, hanem a Mészáros! Akkor 265 volt az övé, rámentem 265,5-re, mert tisztán fél kilóval lehet dönteni és semmi.

- Nem regisztrálták?
- Nem. Ilyenek vannak! Nagyon sokáig én is úgy voltam, hogy miért így csinálják, miért nem ismerik el ezt az egészet, aztán beletörődtem, nekem megvan benne a „bizniszem”, így is edzek, amúgy is edzenék. Addig versenyzek, amíg a szponzorom támogatni tud ebben. Nélkülük nem lennék az, aki vagyok, ezúton is köszönöm nekik: a Profood Rt.-nek, a Proform gyártójának - Mészáros Fülöpnek, Bodza Ferencnek és Domonkos Zsoltnak

- Úgy tudom rólad, Te is szívesen segítesz másoknak.
- Így van – bár sokan egész mást képzelnek rólam, mint amilyen vagyok, valójában nagyon szívesen segítek bárkinek: aki hozzám fordul, az én tanácsaimra mindig számíthat!

- Köszönjük és további sok sikert!

Drugs Bunny
Közreműködött: Babee

Címoldal | Sztárprofil | Interjúk | Videók | Vissza



Rövid híreink
Videó Ajánló
BB.Tv Episode #12.
BB.Tv Episode #12.
LMA Fitness szülinap 2013
LMA Fitness szülinap 2013
Legjobb |  Nézettség |  VidIndex |  Kereső



Dexter Jackson szokás szerint csendben készül a Mr. Olympia-ra, de azért elhintett néhány információmorzsát a 2014-es elképzeléseiről.
Mamdouh "Big Ramy" Elsbbiay közzétett néhány új fotót 10 héttel a következő versenye, a Mr. Olympia előtt!
Magyarország adott otthont az INBA egy kiváló versenyének, ami - nyilván naturál szinten - elképesztő színvonalat hozott, és még úgy tűnt, hogy nem Pavel Novák lesz a VB favoritja!

Képgaléria
Képgalériánkban jelenleg
89634 fénykép található.
Superbody 2010
Superbody 2010
Nemzetközi Erőfesztivál
Szeged, 2003
Nemzetközi Erőfesztivál Szeged, 2003
Kereső |  HaviTop |  HetiTop |  Abszolút |  Ízelítő
Megosztás


Médiaajánlat | Impresszum
Loading..

Please wait....