A futás izomvesztést okoz?

2015-03-03

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A testépítés világában megszokott dogmatikus hülyeségek gyakran az 1920-as tudásszinttől gyökereztetve tartják magukat a köztudatban.


Ez természetesen egy kamu illusztráció és nyilván csak parasztok futnak félmeztelenül

Persze vannak kivételek, de általában a szóbeszéd gondolkodás és mindenféle racionális mérlegelés nélküli hitele a jellemző.

Amit a haver mond a teremben, azt elhisszük  - az se baj, ha egy deka izom sincs rajta, és az sem, ha csak úgy horpad a homloka a sok észtől!

A futás, az aerob edzés/kardió edzés és izomvesztés hármas tipikusan az a probléma, amibe csak bele kéne gondolni, de erre nem sokan hajlandók. Igaz ugyan, hogy eme dogmák részben nem tévednek:

a kedves sporttársaknak csak azt kéne tisztázniuk magukban, mik a céljaik, és ehhez milyen adottságokkal rendelkeznek.

Mindennki számára tisztázottnak kell lennie a ténynek, hogy

a súlyzós edzés az izomtömeg növekedését kiváltó stimulációt jelenti.

Izomrostjaink tápanyagot veszítenek és mikrosérüléseket szenvednek el az edzés alatt, ami arra ösztönzi szervezetünket, hogy a megedzett izomba tápanyagot szállítson. Az izomsejtek kompenzációként több tápanyagot vesznek fel, mint amennyit leadtak. Ennek a megfelelő táplálkozáson kívül előfeltétele, hogy megfelelő idő kell a regenerálódásra, amelyet pihenéssel biztosítunk.

Ezt a regenerálódási időt szokták sokan túlparázni, elfeledve hogy nem kell oxigénsátorban feküdni mozdulatlanul, mint a megboldogult Jacko-nak.

Testünk csak azért, hogy fejlődjön, még nincs a mozdulatlanság kényszerébe zárva. Nem kell tolókocsiba ülni és nem kell drámát csinálni abból, ha meg kell mozdulni, sőt!

A feladatunk, hogy az izmoknak a súlyzós edzéssel megegyező intezitású stimulust ne adjunk - de ettől még más sportot végezni nemhogy lehet, de ajánlott is!

Nem diszfunkcionális célzattal (és nem dísznek) építjük ugyanis izmainkat, legalábbis akinek egy csepp esze van, annak nem az a célja, hogy ne tudjon futni 3 métert, és izomtömege a mutogatáson és önmaga nézegetésén kívül ne legyen alkalmas semmi másra.

Magyarországon Arnold Schwarzenegger és Douglas Kent Hall "Utam a csúcsra" című könyve 1986 körül az elsők között (Fekete Feri bácsi "Az erő műhelyében" c. könyve mellett) tartalmazott szakismereteket - még ha elég sok elavult vagy téves információval is szolgált, és idióta gyakorlatokat is közölt.

Egy dologban azonban nem tévedett, és sokak által felületesen kezelt információként igen fontos tényt közölt:

a testépítés nem önmagából a súlyzós edzésból áll, hanem erősen ajánlott mellé kiegészítő sportot űzni.

Rövidke, de önálló fejezet foglalkozott a futás és egyéb sportok célszerű alkalmazásával.

Ebből is látható, hogy a testépítés nem arról szól, hogy rögtön be kelljen fosnunk, ha véletlenül edzésen kívül is meg kell mozdulni. Aki szeret futni, úszni, hegyet mászni, sakkozni művelje eme sportokat nyugodtan - természetesen van egy szint, ami a fejlődés rovására megy, de alapvetően legtöbbünknek nem kell ezen aggódni.

Kinek kell mégis óvatosan bánni a futással és egyéb kardiovaszkulárisan terhelő sportokkal?

Az ún. hardgainereknek: ők azok a gyíkbelű, vékony, általában szálkás srácok, akik bármennyit zabálhatnak és sosem híznak, de mellékhatásként izmot sem sikerül sehogy felszedniük. Nem véletlen, hogy ezek a srácok gyakran tipikus sajtkukac mentalitásúak: nekik állandóan pörögni, rohanni, focizni kell, és fél órára nem tudnak a valagukra leülni. Nekik egy tonna kajával se jön fel izom - ezért kell lehiggadniuk és ezáltal lelassítani az anyagcseréjüket, hogy ne égessenek el mindent. Ők azon ritka népség, akinek a számottevő tömegnövekedés érdekében, bizonyos eredményességig edzésen kívül Garfield-üzemmódú lusta döggé kell változniuk.

A másik veszélyes pont a diéta: ha alacsony a kalóriabevitel és edzetlen vagy - vagyis nem rutinos, rendszeres futó - akkor nagy eséllyel nálad a futás túl magas pulzusszámon, kardió tartományban működik. Zsírt égetni aerob edzéssel lehet, és a futás számodra akkor aerob edzés, ha nem emeli meg nagyon a pulzusodat, vagyis futásban edzett vagy.

Kezdő futóknak nem ajánlom a futást aerob edzésnek, mert nekik nem az, a kardiovaszkuláris tréning pedig ebben a szakaszban a regenerálódásodat gátolja, túledzettséghez vagy izomvesztéshez vezet. (Azt pedig nem is ragoznám, hogy önmagában - különösen diéta nélkül - futással erőlködni zsírvesztés érdekében meglehetősen halott ügy. Bizonyítja ezt sok-sok rutinos, de dagadt futó.)

Nem kell parázni semmiféle sporttól.

Minél többféle sportot végzel, annál tökéletesebb lesz a fizikumod, még ha nem is kedvez az esztétikának vagy az izomzatodnak, és esetleg némiképp gátolja a fejlődésedet.

Nem csak a "szépség" fontos (sőt, a saját szépségével foglalkozó férfi eléggé gusztustalan), hanem hogy a teljesítőképességed is megfeleljen a fizikumodnak:

mit ér egy izmos test, ha a kardiovaszkuláris edzettséged nulla, és egy kilométert sem tudsz lefutni? 

 

EGYÉB SPORTOKHOZ, ÁLLÓKÉPESSÉGI EDZÉSHEZ IS BE KELL MELEGÍTENI!

WARMUP!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!