A helyes testtartás

2014-06-04

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Húzd ki magad - mondják mindig az okosok. Ezzel szemben nem árt tudni, milyen a valódi helyes testtartás és miért kell törekedni rá.


A helytelen testtartás többek között mozgásszervi problémákat okoz: fájdalmas izomzsugorodások és túlfeszülések, szalagfeszülések, kelleténél gyorsabban kopó ízületek - a teljesség igénye nélkül.

Ezzel még nincs vége a negatív következményeknek: például ha belépünk valahova, ismeretlenekkel találkozunk, az első benyomáson sokat ronthat például, ha hanyag tartásunk van.

Többszörösen is kárát láthatjuk tehát.

Ettől való félelmükben (és már csak megszokásból is) szüleink, tanáraink és mások akik körülöttünk vannak, gyakran csapkodják a hátunkat, így próbálva a helyes irányba terelni minket.

De vajon milyen a helyes testtartás?

Nem, egyáltalán nem kell seprűnyélszerű gerincre vágyni. A gerincnek egyenesnek kell lennie: hátulról. (És így természetesen szemből). Oldalról viszont más a helyzet.

A Biológia kötelező tantárgy volt mindenkinek, könyvei sok szép rajzzal és fotóval illusztráltak. Emlékezzünk vissza az emberi gerincről szóló fejezetre, ahol azt olvashattunk, hogy „a gerinc kettős S-alakja…”

Ez a lényeg! Koponyától medencéig három, egymást váltó ív a normális, egészséges kinézet.

Ehhez az alakzathoz alkalmazkodva fejlődnek a csigolyák közötti ízületek (csak ebből kb 50 darab van), a porkorongok és a gerincoszlop összes többi alkotója. Ebből a pozícióból jöhetnek létre harmonikusan a mozgások, így a legrugalmasabb és egyben a legstabilabb, a terheléshez leginkább alkalmazkodó.

A testnevelő tanárok többsége szemének az asztallap-egyenességű hát számít szépnek. Pedig ez tulajdonképpen egy hátrafelé hajolt testhelyzet. Már ez önmagában szalagfeszülést okoz, hátul összenyomja a porckorongokat, nyugalmi helyzetben is terhelést ró a gerincoszlopra.

Az előre görnyedés ennek éppen az ellenkezője, elöl nyomja össze a porckorongokat, a hátsó szalagrendszer terhelődik túl.

Fizikai terhelés, sportolás közben különösen fontos a megfelelő testtartás
.

Hogyan is néz ki? Aki eddig nem foglalkozott ezzel, ideje hogy elkezdje figyelni a saját testét. A megfelelőhöz legközelebb úgy jutunk, hogy folyamatosan keressük a legkevesebb izommunkát, a legkevesebb energiát igénylő pozíciót. Idővel automatikussá válik a pozíció keresése, de addig leköt némi energiát, figyelmet.

Testünk huzaljai az izmok, ők tartják egyensúlyban a rendszert. Nélkülük a csontváz elemeire hullana szét. A fekvésen kívül minden testhelyzet aktív izommunka eredménye, ezért a megszokottól eltérő testtartást megtanulni igen fárasztó lehet, de idővel majd ez lesz a normális ha megküzdöttünk érte.

Küzdeni pedig megéri, mert minél közelebb jutunk az anatómiailag helyes testtartáshoz, teljes testünkön annál szimmetrikusabb lesz a terhelés, annál harmonikusabbak a mozdulatok és kevésbé kopnak az ízületek.

A testtartás kijavítása nagyon nehéz feladat, mert egy születésünk óta kialakult, beidegződött szokásokat kell felülírni, amikor erre törekszünk.

Az edzés rengeteget segíthet ebben, hiszen közben nem érezzük időpazarlásnak mozdulataink figyelését, ilyenkor nincs más dolgunk: ezért megyünk le a terembe.

Egyéni jellemzők vizsgálata alapján néhány gyakorlat módosítása vagy csak előtérbe helyezése lehet szükséges.

A testtartás statikus izommunka, és mint ilyen, akkor megfelelő, amikor a leggazdaságosabb. Ez úgy érhető el, hogy folyamatosan keressük a kényelmes, de érezhető izommunkával járó pozíciót. Miután pedig megtaláltuk, türelmesen gyakoroljuk míg automatikussá válik.

 

Kares

sport.manualterapia@gmail.com


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!