Az egyik legnagyobb hiba: gyakorlat-specifikus edzés

2015-01-03

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
A testépítő edzés során gyakorlatokat végzünk a különböző izmokra. Így lett kitalálva, hogy izoláltan tudjuk edzeni az izmainkat, ami eleve a testépítő edzés lényege. Egyes izmok vagy azoknak a részei mégis elmaradnak. És akkor nekiállunk keresni az alsó-felső-külső izomrész gyakorlatot. De minek?

Amikor a súlyós edzést feltalálták, talán az első cél az erő és az állóképesség növelése volt, de nem lehetett nagy szenzáció rájönni, hogy az ember teste is alakulni kezd az edzés hatására.

Nagyon sokáig összemosódtak a célok, és ez így volt jól: mára a "tömegsport" testépítés odáig degradálódott, hogy csak a kinézet fontos, ami nagy hiba, de nem ez a cikk témája.
 
Az izomzat látványos fejlesztésének az egyértelmű módja az lett, hogy izoltáltan is eddzük az izmokat. Azaz nem csupán erőgyakorlatokat csinálunk, nem csak nagy súlyokat mozgatunk, hanem célzottan edzzük az izmokat, és ennek megfelelő edzésprogramot alakítunk ki. 
 
Mindenki tisztában van azzal, hogy az izmait célirányosan edzi, hiszen mell, kar láb és egyéb napok vannak az edzéstervében.
 
Az egyes izmok megedzését adott gyakorlatokkal végezzük. Egyértelmű, hogy az egyes izmokra külön gyakorlataink vannak: senki sem várja el egy mellgyakorlattól, hogy fejlődjön tőle a lába.
 
A sport története folyamán kialakultak az egyes izmokra megfelelő gyakorlatok, ráadásul többféle típusban, mert néhány izomra lehetnek nyomó és nyújtó jellegű gyakorlatok is.
 
Az edzések során szinte mindenki az ismert gyakorlatokat tanulja meg, és azokat végzi.
Ezzel önmagában nem is lenne nagy baj. valahogyan eleve el kell jutni ahhoz, hogy az ember nagyjából megértse és rutinná tegye a szükséges mozdulatokat.
 
A probléma azzal van, hogy szinte mindenki gyakorlat sémákat sajátít el, miközben a gyakorlatok működési elvét nem érti meg. És azt sem, hogy a testünk sem érti a gyakorlatokat: az izom nem tudja elolvasni és értelmezni az edzésprogramot. 
 
Ezt hívom én gyakorlat-specifikus edzésnek, amikor nem értjük, hogy izmaink nem gyakorlatokat végeznek, hanem mozdulatot.
 
Az izom két dolgot tud csinálni, miközben funkcionális feladatát, a csontok egymáshoz közelítését vagy távolítását végzi: összehúzódni és elernyedni. 
 
 
 
Az edzés során az a feladatunk, hogy ellenállással szemben az izmot csúcsösszehúzódásig összehúzzuk/préseljük, majd irányítottan kiengedjük a teljes megnyúlásig. 
 
Az izom csúcsösszehúzódását érezni kell. Olyan mozdulatot kell végeznünk, amely során a csúcsösszehúzódás ott jön létre, ahol mi akarjuk. Nem a gyakorlatot kell erre megkeresni (és kérdezgeti másoktól), hanem egyszerűen rá kell jönnünk, ki kell tapasztalnunk, hogy melyik mozdulat az eredményes. Lehet, hogy itt egy eddig végzett gyakorlat 1-2 centis módosításáról, egy beforgatott csuklóról vagy ilyesmiről van szó.
Különösen, hogy nincsenek ilyen specifikus gyakorlatok. A gyakorlatok eleve nincsenek kőbe vésve. Bármilyen mozdulatot lehet végezni, ha terheli az izmot. Egy adott gyakorlatot is lehet tök másképpen, akár "furcsán" végezni, ha az adja meg a jó terhelést.
A szokásos gyakorlatok csak irányelvet jelentenek, mozdulatok leképezései. Mankó a kezdőknek, hogy mégis nagyjából mit kell csinálni. Hogy megértsék, hogy nem a focizástól vagy a balettozástól lesz vastag a láb, nem a söröskorsó-emelgetéstől lesz nagy a kar. 
 
Az edzés során el kell jutni addig a képességig, hogy pontosan érezni és kontrollálni tudjuk az izommunkát.
 
Ha mindezt nem értjük, soha nem érünk el haladó szintre sem. (Kivéve a szerencsés adottáságúakat, akik nulla tudással, ész nélkül is fejlődnek, mert sokan vannak olyanok. Nem mindenki izmosodik egyformán, és a többség nem izmosodik könnyen.)
 
Ha problémáid vannak egy izom edzésével, nincs meg az izomérzet, soha ne új gyakorlatot keress, hanem azt a mozdulatot, amivel eléred a kívánt csúcsösszehúzódást.
 
 
 
 
ÚJ ÉV, ÚJ LENDÜLET, MOST AZTÁN TEDD ODA MAGAD!

 

ÉS ITT A LEGJOBB BARÁTOD, HOGY ELKERÜLD A SÉRÜLÉSEKET!

 

NE SZAROZZ, SZEREZD MEG MÉG MA!
 
 

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!