Basic Line ízületvédelem

2014-02-14

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Mit tehetünk ízületeink egészségéért?

 

Mozgásainkat ízületeink és a körülöttük található izmok teszik lehetővé. Az ízületek mozgásra vannak tervezve, ha nem használjuk őket abból sokkal nagyobb problémák származhatnak mint a folyamatos mozgásból. Tulajdonképpen testünk inkább van famászásra tervezve mint aszfalton sétálásra - és különösen nem egész napos egy helyben ülésre vagy állásra.

A különböző sportágakat is értékelhetjük anatómiai-ízülettani szempontból. Ennek alapján a legalkalmasabbak a teljes testet igénybe vevő, nagy mozgásokat hatalmas ismétlésszámmal alkalmazó sportok. A probléma, hogy ilyen alig van. Focizni már mindenki próbált. Kinek fáradt el tőle igazán a felsőteste? Az agyunkba égett, univerzális, mindent gyógyító jolly joker: az úszás. Egyszer tekintsünk meg úgy egy olimpiai közvetítést, hogy bevonuláskor a sportolók testtartását figyeljük: ortopédiai szempontból katasztrófa. Görbe hát, túlnyúlt hátizmok, zsugorodott mellizmok.

Mit tehet egy hétköznapi ember az ízületei egészségéért, milyen szabadidős tevékenységet válasszunk ha óvni akarjuk ízületeink egészségét?

Érdemes többféle sportot párhuzamosan gyakorolni. Hobbi szinten ez könnyedén megvalósítható. Testünk visszajelzéseket fog küldeni, hogy jó irányba haladunk-e.

Ez azonban nem elég, hiszen mindenfajta használat koptatja is az ízületeket. Az ízületi porcokat, az íztokot, a szalagokat és az inakat táplálni is kell. Ahogyan az izmok tápanyagai a fehérjék, úgy az ízületeknek is saját "menüre" van szükségük. Sajnos civilizációs ártalomként az ilyen tápanyagok már nem találhatók meg a mindennapi étkezésben. A „testépítő menü” ráadásul különösen hanyagolja a kollagéneket, MSM-et, kondroitint és glükozamint. Évtizedekkel ezelőtt amikor megszokott ételnek számított a kocsonya, vegyes húsból és csontokból főztünk levest, még a porcok is kaptak táplálékot. Ma ezt tudatosan pótolni kell.

Szerencsére sok, különböző összetételű jó minőségű, porcokat, szalagokat, inakat tápláló úgynevezett ízületvédő készítmény áll rendelkezésünkre. Személyes véleményem szerint jelenleg az egyik legésszerűbb, szünet nélkül fogyasztandó termék a Collagen Liquid. Aki takarékoskodni akar, válassza helyette a Full Force Collagen Caps-et, napi 4 szem bőven elég. Panasz (ízületi fájdalom, enyhe gyulladás) esetén 2-3 hónapig érdemes Arthroxonra váltani majd visszatérni az eredeti termékhez.

Testépítőknek, erősportolóknak, még fitnesseseknek is érdemes komolyan venni az ízületek védelmét, különösen ha tisztán kajálnak.

Mindennek van előnye és hátránya! Szerintem a testépítő étrend legnagyobb hátulütője a fent leírt kollagénmentesség ami hosszú távon „megmagyarázhatatlan” panaszokat fog okozni. Gondoljatok bele, csak a gerincünkben koponyától medencéig kb. 100 db ízület van! Ezt mind táplálni kell.

Szándékosan a végére hagytam, bár remélem ezt feleslegesen említem: központi jelentőségű a vízfogyasztás, ízületi szempontból is. Ha nincs meg a kellő vízbevitel, nem fog elég ízületi nedv termelődni, márpedig olaj nélkül a motor is pillanatok alatt elkopik, 20-25 testtömeg-kilogrammonként egy liter vizet igyatok meg, tartsátok be a fent leírtakat és biztosak lehettek abban, hogy rengeteget tettetek hosszútávon problémamentes sportolásért.

 

 

Kares

sport.manualterapia(kukac)gmail.com

A képen a szerző. Fotó: Drugs Bunny


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!