Logo
 

Star Wars 7: Baljós Erő avagy az Ébredő Árnyak

2015. 12. 21.
Nem kérdés, hogy erre várt mindenki, kivéve azok, akik egyáltalán nem értik az őrületet. A következőkben talán ők is megértik, mit tehetett volna le az asztalra Jar Jar Abrams, ha lenne neki ún. tehetsége.

 

A Star Wars nem trend, nem divat, nem popsláger. Legalábbis eredendően nem az volt. Egy fiatal, tehetséges rendező másfél sikeres film után kitalált valamit, és meg akarta csinálni. Ez lett a 77-es Csillagok Háborúja, amely megváltoztatta mind a filmgyártást, mind a popkultúrát. Akkor még jó irányba.

Mindenki tudja, hogy első körben három film készült végül, ez lett az "eredeti" trilógia. A mítoszteremtésben sokat segítettek az olyan szóbeszédek, amelyek szerint Lucas már megírta mind a kilenc részt, de csak a középső hármat forgatta le 1983-ig bezárólag. Ez persze ebben a formában korántsem volt igaz, hiszen kellett a Csillagok Háborúja sikere ahhoz, hogy a Birodalom Visszavág elkészülhessen.

Valahogy mégis tudtuk már rég, hogy folytatásként az előzmény-trilógia fog elkészülni először. 

Az 1999-ben bemutatott új trilógia első darabja, a "Baljós Árnyak" hatalmas csalódás volt. Mivel Lucas a 77-es eredeti film miatt és annak farvizén kvázi kényszerből (nem volt alkalmas cég) speciális effektusokat gyártó céget kellett, hogy felépítsen - amely nyilván más filmekkel folytatta a megkezdett, akkor még forradalmi irányvonalat - természetes volt, hogy az új trilógia is technológiai újításokat fog tartalmazni. Tartalmazott is, csak jobbára az egész film kárára. 

(Sokan nem tudják, hogy az EP1/Baljós Árnyak volt az első full digitális mozifilm, azaz már nem filmre készült, hanem gyakorlatilag videóra - de filmezésre, pontosabban erre a filmre fejlesztett Sony CineAlta kamerával.)  

A jól láthatóan szinte mindig zöldháttér előtt forgatott, CGI-vel videojáték-szerűvé tett előzmény részeket szívből gyűlölik az eredeti rajongók, nem csak a látvány, hanem a túlpolitizált és egyben mítoszromboló történetvezetés miatt is. Lucas elkúrta. Nem csak ezzel, már az eredeti trilógia elbarmolt felújított változataival is, amelyekbe csak azért beleraktak új jeleneteket, hogy mindenféle izgőmozgó biszbasszal demonstrálják, hogy most aztán nagyon CGI. 

Közel tíz évvel a harmadik epizód (bemutatási sorrendben hatodik SW film) után mindenki rohadtul éhes volt egy igazi folytatásra. Amelyet ráadásul úgy harangoztak be, hogy visszatér a gyökerekhez, nem lesz CGI, igazi makettek és helyszínek, ráadásul filmre forgatják.

A film valóban visszatért a gyökerekhez, csak sajnos nem ebben. 

Mivel Lucas közben eladta az egész hóbelevancot a Disneynek, köze nem lehetett az új produkcióhoz, aminek az előzmény-trilógia ismeretében mindenki örült.

J.J. Abrams lett a rendező, az új Messiás, az SW univerzum megmentője. 

 
 

Voltak apró jelek, hogy gáz lesz. A kereszt alakú fénykardon annyira kiakadt mindenki, annyira kinevették (komoly mémgyártás indult), hogy nem lepődtem volna meg, ha kihagyják végül. 

Szar a "Force Awakening" felirat tipográfia: szinte senkinek sem tűnt fel, de nagyon nem illik a stílusba.Gáz  a második-harmadik tréler zongorakalimpálós zenei világa, csakúgy, mint az új rohamosztagos fegyver, fehér iphone-dizájnnal. Megint csipogó droid. Megint sivatagbolygó, igaz, nem a Tatooine.
 

Sokan aggódtak, hogy a tréler túl sok mindent mutat. Meg voltam győződve, hogy nem, és még a hangulat is más lesz. Részben tévedtem: a hangulat sajnos nem lett más, illetve ennyi, amit a trélerben látunk. 
 
A premier nagyon megosztotta a nézőket. Sok kritika magasztalja az egekbe, nagyon sok nézőnek tetszett. Sokan meg most adták fel végleg a reményt, hogy a Star Wars folytatható. A moziban nem volt tapsvihar a végén.

A vicc az, hogy ezt a legendát tulajdonképpen még csak nem is az első trilógia, hanem mindössze az első két film teremtette meg. A Jedi Visszatér totál gyenge záróakkord volt, de nem is készült jó filmnek: ott már felismerte Lucas, hogy mennyi pénzt lehet keresni, ha a közönségre hangolt kismacis szarrá alakítja a forgatókönyvet a sok eladható biszbasz kedvéért.

Nem annyira közismert tény, hogy tulajdonképpen a Star Wars-szal George Lucas találta fel a modern filmes merchandising-et, sőt, ezzel lett piszok gazdag, mert megelégedett kisebb fix pénzzel, de a film bevételéből százalékot kért és persze megtartotta jogokat. Azt meg már elfelejtettük, hogy a Jedi Visszatér tulajdonképpen tök rossz volt, pedig olyan gáz módon herélték ki, és tették könnyed családi matinévá az eredetileg elég súlyos sztorit, hogy a producer, Gary Kurtz inkább kiszállt.  (Pedig addig nagy spanok voltak: már Lucas első sikerfilmjének, az American Graffitinek is ő volt  a producere.)

Hogy miért vannak most, és miért voltak 99-ben felháborodva az eredeti rajongók, annak megértéséhez kicsit mélyebben bele kell gondolni az eredeti filmek jelentőségébe, és az akkori társadalmi-technológiai környezetbe.

A Csillagok Háborúja lehengerlő látványvilágot nyújtott egy jó és rossz harcáról szóló, majdnemhogy klasszikus mesével. Amely megmutatta azt is, hogy bárkiből lehet valaki, ha akarja, és hogy bizony az élet szemét kísértéseivel szemben jónak kell maradni. (A mai kulturális fertőben ilyen ideológia szinte lehetetlen.)  

De ami legfontosabb: megnyitott egy fantáziavilágot, elszabadította egy egész generáció képzeletét. És bizony a film által teljességében nyilván meg nem mutatott világot mindenki továbbfantáziálta magának. Elképzeltük a hétköznapok valóságát, elképzeltük az akkor még nagyon csak utalásként emlegetett régi háborúkat, a Köztársaságot, a Jedi-lovagokat.
 
Mindenki felépítette magának fejben a saját Star Wars univerzumát. A rajongók nagy részének napi szinten töltötte ki az életét a Star Wars világról való ábrándozás.

Nem volt akkor ugyanis internet. Nem volt letöltés, és nemhogy DVD, még VHS kazetta sem. Nem lehetett pénzért sem megvenni a filmeket. Meg kellett várni, amíg játsszák a moziban, el kellett menni, meg kellett venni rá a jegyet, és meg kellett nézni. 
 
Csak mozi volt - és akkoriban nem volt ilyen film-dömping, valamint a fenti médiumok hiánya miatt rendszeresen visszahozták a filmeket újra és újra a moziba. Tv volt és mozi, a Star Wars pedig sokára került a tévébe, de akkor sem ment minden nap. (A magyar mozipremier is átlag két évet késett, tv bemutató csak hét évvel később volt.) Tehát nem akkor nézted meg, amikor akartad. Várni kellett rá, ezáltal sokkal értékesebb volt, mint manapság bármi. A filmeken kívül itthon 1-2 magyar nem hivatalos, kvázi kalóz képregény jelent meg a Füles rejtvénymagazin különszámaként, meg a filmek könyv-átirata volt kapható, rongyosra is olvastuk. A nyugati világhoz képest elenyésző volt az SW jelenlét, mégis brutális erejű alkotások születtek (komplett SW képregény itt), meg persze röhejesek is.
 
Mi akkoriban képeket gyűjtöttünk: nem csak újságokból, hanem egy élelmes magyar "elő-vállakozó" (a 80-as években vagyunk!) képeket fotózott ki a filmből valahogyan, és 8 ft-ért lehetett ilyeneket venni néhány trafikban.  Ha összejött 100 Forintom, mentem, végigböngésztem a kínálatot, és megvettem azt, amelyik nem volt meg és tetszett. 600 db kép volt a gyűjteményemben végül, ezeket kis alakú iskolai füzetekbe ragasztgattam be. Ez akkori árfolyamon komoly 4800 Forint befektetett tőke. Nagyjából 48 havi zsebpénz. 
 
Sok millió ember nőtt fel Star Wars fantáziavilágban újra  és újra megnézve a két-majd három filmet. Nyugaton minderre rásegített a mechandising, hiszen már 77 után is rengeteg SW-cuccot, játékot lehetett kapni, és ezek mind segítettek a gyerekeknek tovább mélyedni a hangulatban. Mi meg megcsináltuk magunknak a fénykardot króm porszívócsőből, meg a Tie-vadászt gumilabdából és kartonpapírból.
 
Nem volt a képünkbe tolva sok-sok film, ezer tévésorozat, ilyen színvonalúak pedig főleg nem. De megoldotta ezt mindenki saját elméje.

Ha valaki nem érti a Star Wars rajongást, akkor ennyi a magyarázat: adott nekünk egy fantáziavilágot, egyfajta morális életcélt, egyfajta értékrendet, valamit, ami lekötött, valamit, ami érdekelt. Kiragadott a hétköznapi szarból, segített előre haladni, beszédtémát, érdeklődési kört, barátokat adott. Hosszabb távon, nagyon léptékben pedig komoly befolyással volt a közgondolkodásra, művészetekre, sok-sok embert inspirált alkotásra. 
 
Bármennyire nem szépirodalom ez, bármennyire nem opera, ezt a szellemi képességeket, kreativitást fejlesztő jelenséget úgy hívják: kultúra. Nem faszbúkoztunk és nem a valóságsóról beszélgettünk, mert szerencsére nem volt, a Star Wars viszont létrehozott egy népszerű szubkulturális közeget, és ellentétek nélkül az embert vagy érdekelte, vagy nem. Nem is nagyon volt szükségünk füvezésre és egyéb drogokra, inkább beszélgettünk, fantáziáltunk, saját sztorikat írtunk vagy egyszerűen játszottunk.    
 
Amikor Lucas kihozta a felújított változatokat, elkezdte összetörni a közben már felnövő generáció álmait. Majd a előzmény trilógia végképp betette a kaput. Nem csak az volt a baj, hogy a filmek szarok lettek, hanem hogy nem tudtak megfelelni a rajongók fantáziavilágának. Ráadásul a politikát túlbonyolították, de a nagyívű, történelmi léptékű legendákat pillanatok alatt leamortizálták, mert nem volt elég a tehetség ahhoz, hogy a történéseket a maguk monumentalitásában mutassák meg. 
 
Az én elképzelt Star Wars világomban a Jedik nem egy nap alatt tűntek el, Anakin nem egy nap alatt lett technikailag Darth Vader, és sorolhatnám. Ezt tetézte a teljesen elcseszett, CGI-t erőltető látványvilág: króműrhajókat csinálunk az ötvenes évek amerikai autóinak stílusában, mert meg tudjuk tenni, hogy króműrhajókat modellezünk a számítógéppel. Ezért csalódtam baromi nagyot az előzmény-trilógiában. 
 
Önmagában hasonló okok is romba dönthetnék Jar Jar Abrams fércművét is, mivel miközben állítólag az eredeti trilógiához ragaszkodott, elbarmolt egy csomó dolgot kezdve a hangeffektektől az illúzióromboló beállításokig. Jó volt pár dolgot közelről látni végre, talán egyetlen pozitívumként tetszett az, hogy a Millennium Falcon lövészállása komoly, ipari, mechanikus szerkezetnek lett ábrázolva, de Jar Jar nem érzi, mi az arány, és mi a túl sok. Nem kell azt a (mellesleg véletlenül megtaláltuk egy ládában jelleggel előkerülő) fénykardot folyton a pofánkba tolni, mert még meglátja a néző, hogy ez is porszívócsőből van és odalesz az illúzió.

Eezekről a dolgokról azonban itt most nem akarok beszélni. Sokkal inkább arra akarok rávilágítani, hogy ez egy nagyon nehéz vállalkozás volt mindenhogy, mert mindenkinek megvolt a maga elképzelése, elvárása a folytatással kapcsolatban. 
 
Ezért kellett volna egy baromi erős sztori ahelyett, hogy az epigon-szintű rendező összelopkodta az eredeti két rész jeleneteit. Nem az utalás a baj, nem a klisékkel van a baj, hanem hogy nulla a történet: ez egy-az egyben a Csillagok Háborúja - Új Remény sivatagbolygón élő fiatal Jedinövendékkel, csipogó droidba rejtett adatokkal, halálcsillaggal, idegenektől hemzsegő kantinnal.
 
Jar Jar Abrams visszatért a gyökerekhez, megcsinálta nekünk ugyanazt a történetet annak felépített háttere nélkül, annak hangulata nélkül, mindezt a jóságot tetézve egy totálisan balfasz történetvezetéssel, amelyben a szereplők pont éppen akkor ott voltak, ahol kellett, és természetesen pont éppen ezen a bolygón volt a Millenium Falcon, amivel pont belefutunk Han Solóba, aki bár régebben tábornok volt, most éppen 70 évesen egy csaló tróger.  
 
A Star Wars extended universe könyvek voltak ilyen rettenetesen szarok. 
 
Mindez Jar Jar Abrams Star Trekes látványvilágával és 2015-nek PC módon megfelelő szereplőkkel.          
 
Ennyit tud ma Hollywood, és ennyit tud a Star Wars megmentője.
 
És akkor hasonlítsuk össze a 30 éve várt, 200 millió dolláros sztorit egy szaros videojáték trélerével, különös tekintettel a karakterekre, a hangulatra, az akciókra és a kivitelezésre:

 
 
 
Jar Jar Abrams sajnos szar rendező, aki összetévesztette a rajongást és a tisztelgést a majmolással; valami eredetit, valami sajátot kellett volna letenni az asztalra, de az eredeti hangulatban. Ehhez a fehér oldalú Tie-vadász meg a rettenetesen érdekes króm-rohamosztagos kissé kevés lesz, és a mai trendi kameramozgást sem ártott volna hanyagolni. Még jó hogy Star Trek-es lens flare nem nagyon van.

A galaxis másik rejtélye az Erő mellett számomra az lesz mostantól, hogy ez a film hogyan tetszhet bárkinek is, mert nem tagadhatjuk le a tényt, hogy vannak szép számmal, és a kritikusok is az egekbe magasztalták.
 
Talán egyfajta speciális amnézia miatt elfelejtették az eredetit, vagy a mai filmdömping hatására manapság már nem szempont, hogy történet is legyen. Sok a kérdés, de a kérdéscsináló filmek marhára nem jók, mert még úgy járunk, mint a szintén Jar Jar Abrams közreműködésével készült Lost sorozatnál, ahol 6 évadon átéíptették a rejtélyeket, amiből végül semmit sem magyaráztak meg.

Nem tudom, hogy sírjak-e vagy nevessek azon a szánalmas érvelésen, hogy ugyan nincs túl sok értelme az egész filmnek, de ez nem baj, mert ez csak az új trilógia felvezető része és majd a többi résszel fog összeállni. Érdekes logika. A még el sem készült részekkel fog összeállni, de azt az apróságot ne vegyük figyelembe, hogy a sztori egy az egyben ugyanaz, mint a legelső, kultikus filmé a sorozatból, mert a balfaszok nem tudtak egy rendes történetet kitalálni.

A gyengébbek kedvéért hadd javítsam ki a gondolatmenetet: az számít, hogy egy folytatás film hogyan illeszkedik be az előző részekhez. Nem pedig az, hogy hogyan illeszkedik a még el sem készült részekhez. Amelyek elkészülése - jól tudjuk - teljes mértékben jegybevétel függő. Lásd az inkább lelőtt Terminator Genyózis folytatás, amely SW 7-hez hasonlóan szar, bár még annál is rosszabb.

(A kőműves se mondhatja az elkúrt házadra, hogy ez még szar, de majd két év múllva visszajövök és akkor jó lesz.)

Egy filmnek komplett, kerek egésznek kell lennie, nem koppintott jelenetek és befejezetlen történetszálak halmazának. Nem volt még film a Star Wars sorozatban, amely önmagában ne állt volna meg a lábán és amelyhez majd a jövőbeli részek szükségesek magyarázatul. (Lehet ez valami új filmkészitési trend, mert hasonló összelopott, de értelmetlen szar volt a Prometheus is, amelynek megértéséhez a Prometheus-védelmezők szerint teljesen temészetes, hogy el kell olvasni egy egész enciklopédiányi anyagot a netről összekukázva.)

Az Ébredő Erő talán használható film lenne, ha nem lenne mögötte az egész Star Wars kánon, mert a legnagyobb hibája az Új Remény történetének szánalmas lemásolása. (Megjegyzendő: gyakorlatilag a "megtámadjuk-és-legyőzzük-a-pajzs-miatt-egyszemélyes-vadászgépekkel-a-Halálcsillagot" vonal negyedszer(!) került be Star War filmbe: EP IV. Halálcsillag 1, EP VI. Halálcsillag 2., EP I. Droidvezérlő, EP VII. Starkiller base. Ez bizony pontosan azt bizonyítja, hogy az egész SW-legenda tulajdonképpen megjelenési időrendben az első két film.)  De ha valami csoda kitörölné a filmtörténelmet, akkor is lenne gáz bőven.
 
"Várjuk" két év múlva az új Birodalom Visszavágot, amiben talán Luke is lejön a hegyről. Tény, hogy bármilyen szar lesz, meg fogjuk nézni. Arra azonban kíváncsi leszek, meddig tart az EP 7. hájpolás és mikor jön a józanság, mert az első időszakban arányosan bevételi rekordok vannak, de amint kiderül, milyen a film valójában, könnyen megállhat a pénzeső.

Kezdek kíváncsi lenni Lucas eredeti történetére - arra amit a Disney kidobott. Az EP II. és III. történetének ismeretében és annak ordító hibái ellenére az Ébredő Erőhöz képest könnyen lehet remekmű.
 
 

 



Mamdouh "Big Ramy" Elssbiay a pletykák szerint régi-új edzőre váltott, hogy Jay Cutler ex-mentora vezesse győzelemre a következő években.
Shawn Rhoden a Mr. Olympián már tavaly legyőzte Phil Heath-et, most egy interjúban is megtette, és nem kellett több, mint némi kulturált viselkedés.
Mamdouh "Big Ramy" Elssbiay ugyan műtétre készül, de talán mégsem tette ki Neil Hill szűrét annyira, mint korábban pletykálták.
Termékajánló
3 kg 
 / 4.5
13%   14 990 Ft  
12 990 Ft
0,5 lit. 
 / 4.7
 
3 890 Ft
50 gr. 
 / 4.3
5%   490 Ft  
465 Ft
1,8 kg 
 
 
5 990 Ft
Képgaléria
Képgalériánkban jelenleg
104351 fénykép található.
Topola Kupa 2009
Topola Kupa 2009
Gene R. Johnson
Gene R. Johnson
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő

Videó Ajánló
BB.Tv Episode #97
BB.Tv Episode #97
Red Rock Reality 10.
Red Rock Reality 10.
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő


Partnereink





Megosztás

Médiaajánlat | Impresszum
Töltődik...
Türelem töltődik....