Logo
 

Zsivány. Egyes?

2016. 12. 15.
A Rogue One óriási előnnyel indult a mozi piacon, ugyanis a Fos Awakens-nek köszönhetően nulla elvárást kellett teljesítenie. Hogy elvegyem az izgalom élét, véleményem szerint egyáltalán nem jó film és köze nincs ahhoz, amilyennek egy Star Wars filmnek lennie kellene, de legalább kellemes csalódás, mert lehetett volna rosszabb is.

 

Nem újdonság, hogy Hollywood manapság maximum CGI-t meg 3D-t tud csinálni (ami a filmművészet gyilkolása), de filmet nem. Ehhez képest a Rogue One tud valami, sőt biztos vagyok, hogy nagyon sokaknak tetszeni fog: megtapsolták a végén, ami az EP7 Ébredő Fos-ról nem mondható el.


Már annál hallottuk, hogy az eredeti trilógia hangulatát akarták megidézni, amit ott összetévesztettek azzal, hogy leadták pepitában ugyanazt a sztorit.

 

Nagyon bírom azt az elméletet, amit kötelező jelleggel minden hülye leír, miszerint a Disney biztonsági játékot játszott, nem kockáztatott. 

 

Valószínűleg én vagyok egyedül a világon, aki nem találok ki ilyen baromságokat, hanem képes vagyok felfogni és kimondani: simán tehetségtelen balfaszok, akik ennyit bírtak kitalálni.


Elképesztő, hogy egész Hollywoodban nem akadt egy ember, aki elő bírt volna állni egy épkézláb sztorival. A Csillagok háborúja - Birodalom visszavág duót kellett volna példának tekinteni: nem is hasonlít a két történet, sem a helyszínek.


Ezt már maga Lucas is elkúrta a Jedi visszatér-re, amit persze nem hoznék fel az Ébredő fos mentségére és sajnos meg is volt a jól definálható oka, amit úgy hívnak, hogy dollár.


Az Zsivány Egyes-t most a Birodalom visszavág-hoz szokták hasonlítani, anyám borogass!

Sajnos azt kell mondjam, a Zsivány Egyes sem hozza az echte Star Wars fílinget, akkor már inkább a Fos Awakens-t, még akkor is, ha hangulatban és látványban sokkal jobb. 
Azért nem értem, mert ha annak idején (1997) a Jedi Knight videojátékokkal brutálisan tudták hozni, mi a nehéz ebben egy mozifilmmel?

 

Egyszerűen vagy nekem van valami totálisan más elképzelésem - meglehet! - vagy simán csak nem megy ez.


A hangulat kérdése nagyban múlik a zenén is: mivel a lehető legrosszindulatúbb vagyok a nagyon magas elvárásaim miatt, azt mell mondjam, John Williams zenéi se tetszettek már az előzménytrilógiában sem, pláne a hetedik részben, de most új zeneszerzőt kaptunk, akinek állítólag mindőssze négy hete volt megcsinálni a komplett filmzenét.


Olyan is lett.


A Rogue One filmzenéje nem feltétlenül irritáló (mint az EP7), inkább baromi gyenge és a legcsekélyebb mértékben sem hoz se Star Wars, se más hangulatot - sőt, komoly drámai fordulatokat öl meg, tesz súlytalanná. Le merem írni azt, hogy ez a film John Williams eredeti SW zenéjének színvonalával sokkal jobban tetszene.

 

Mindezek ellenére ha a komplett filmet nézzük, amíg a Fos Awakens tök gagyi, a Rogue One nem az.

 

Itt nem találkozol azzal, hogy behazudják a régi technikát, a maketteket és közben minden CGI. Itt nincsenek hungarocellből kivágott, ezüstfestékkel “élethűvé” tett gagyi fegyverek.  Az új fegyverek, járművek formaterve közel sem olyan béna. 


Ezek a dolgok mind rendben vannak: a Rogue One-ban nem azt érzed, hogy béna díszleteket nézel, mint az EP7-ben, ahol minden egyes helyszín hiteltelen. (Az EP7-ről nekem Roger Corman gagyikirály sci-fi filmjei jutnak eszembe.)

 

Sajnos a CGI fost itt sem bírták kihagyni és ebben is van egy kötelező, nanoszekundumnyira se valóságosnak tűnő, takonyszerűen mozgó csápos lény - a szinte kötelező szánalmas jelenet.

 


A Rougue One nem "rendes" Star Wars film, csak sponoff, ezért kihagyták a hagyományos főcímet. E-mailben elérhető vagyok arra az esetre, ha legközelebb a 200 fős stábból senkinek nem jutna eszébe, hogy mi a teendő ilyenkor. Segítek: kell egy másik főcím. 


Na, az itt nincs. Nem kellett volna azt a jelleget lekoppintani, de jó lett volna egy normális cím, valami komolyabb, mert amit sikerült összehozni, annál majdnem felröhögtem. Tanítani kéne a filmes kisipari szakiskolában ezt, “vágási hiba” címmel, mert ritmikailag sem jön ki normálisan, de a tipográfia, a zene és minden más is gagyi, súlytalan, ismét Roger Corman vagy gagyi tévésorozat fílingem van.


Kezdő filmrajongóknak elárulom: a film eleje, a kezdő képsorok és a főcím meghatározók, azok adnak egyfajta alaphangot. Na itt is megadták.


A történet sajnos gyenge, de legalább agyon van bonyolítva és politizálva. Az alapkonfliktus megint családi, ami a könyökünkön jön ki, mintha a világot csakis családi történések mozgathatnák brazil szappanopera jelleggel. 

 

A főhös (lány) apját elviszi a gonosz birodalom, mert meglógott a halálcsillag-főtervezői melóból és pár évig ugyan nélküle épült a Halálcsillag vagy állt az egész, de most szükség van rá. Jön gonoszbácsi, kislány elbúj, anyut lelő, apu el és a megyünk a jelenbe.


Soha nem volt egyébként ilyen a Star Wars filmekben, hogy éveket ugrik a sztori.

 

(Még akkor sem, amikor kellett volna - ez nagy hiba volt az EP III.-ban ahol Lucas egy nap alatt kiirtotta a több ezer éves történelmű Jediket. Pedig kézenfekvő lehetett volna a trilógia megfelelő tagolásával megoldani, mert ha belegondolsz, 3 részen keresztül húzta Anakin nyűglődését meg a politikai szart, miközben már a középső részben Darth Vaderrel kellett vona foglalkozni, az utolsó pedig szólhatott volna a Jedik kiirtásáról.)

 

Sőt olyan se volt, hogy betűvel kiírták a bolygók neveit. És nem vagyok benne biztos, hogy szándékosan törték meg a stílust.


Innentől ember legyen a talpán, aki követni tudja hogy mi történik a már felnőtt Jyn Erso-val (ainek a neve állítólag szánalmas szójáték az expanded universe egyik szereplőjével) és mikor-hova-miért mennek. De előkerül az expanded universe szánalmas kyber-kristály témája, ami a fénykardok energiaforrása és totálisan béna szál.

 

Lucasban azt tudtam becsülni, hogy az eredeti sztoriban nem akarta elkúrni a misztikumot, bár később a midikloriánokkal sikerült. De hát ugye azt is tudjuk, hogy az igazi Star Wars az csak a IV.-V.-VI., ez utóbbi is csak jóindulattal, mert ott már a pénz volt a fontos.


Nem kell nekünk ugyanis tudni, hogy hogyan működik a fénykard, meg hogyan szarnak egy űrhajón, hadd legyen terünk fantáziálgatni, hadd maradjon egy kis titokzatosság és misztikum abban a kurva messzi-messzi galaxisban. (A sok technokrata érdeklődésű baromnak nem ártana felfogni, hogy igazából nem lehet ám az űrben utazni fénysebességgel.)

 

Pont az a jó a folytatásokban, hogy végre beleláthatunk olyan dolgokba, amibe eddig - főleg technikai lehetősége híján - nem, közelről láthatunk olyan dolgokat amikre marha kíváncsiak vagyunk, de ezzel nem illúziót kéne rombolni.

 

Azt meg külön nem értem, miért ezt a kyber kristály baromságot (valójában kaiburr egyébként) kellett pont átvenni. Ennyiből átvehették volna a komplett Kyle Katarn-sztorit, az expanded universe-ben (és a kiváló Jedi Knight videojáték-sorozatban) ugyanis ő az, aki ellopta a Halálcsillag terveit.


Jut eszembe: már a Fos Awakens mániája is az volt, hogy más beállításokat használt direkt, olyan szögekből láthattunk pl. csillagrombolókat, ahonnan eddig nem - és így ez pont tök béna. Ez a metódus valamiért szimpatikus volt a Rogue One rendezőjének is.


Úgy gondolom  az űrhajóknál valós maketteket és CGI-t váltogattak, de hogy mindez hogy nézhet ki mai technikávak sokkal szarabbul, mint ’77-ben, ez rejtély, pedig annak idején egyértelműen volt egy kis kék “glow” a makettek körül a bluebox miatt - mégis sokkal valóságosabbnak néztek ki.

 

Konkrétan a csillagrombolóknál azon gondolkodtam, hogy fehér kartonpapírból készültek-e, vagy csak simán megvették a játékboltban. Amikor meg egy csillagrombolónak szét kellett esni, átváltottak CGI-re, ami azért volt látványos, mert még a színe se stimmelt. Úgy látom a makettek fehér-vajszínűek, a CGI szürkés. 


CGI ember is van, amit mindenki köpköd, érdekes módon én viszont pont azt nem láttam rossznak. Más kérdés, hogy mi értelme volt a 22 éve halott Peter Cushing-ot feltámasztani így, miért nem kerestek helyette egy színészt, aki hasonlít.

 

A vicc, hogy a filmbeli ellenlábasát, orson Krennic-et (a film főgonoszát) totál felesleges volt kitalálni, lehetett volna a főgonosz maga Tarkin is és játszhatta volna ugyanez a színész - még hasonlít is valamennyire a stílusa. Az első trélerkor rendesen azt hittem, hogy Tarkint alakítja. 


Sajnos a történet nem csak gyerekbeteg, hanem nem is konzekvens. Elméletileg játszódhat egy héttel, de egy nappal is az “Új Remény” előtt, de a vége és annak az eleje fájdalmasan nem fog összejönni.

 

A Rogue One végén úgy menekül el Leia Organa a tervekkel, hogy éppen le tudják zárni Darth Vader előtt az ajtót, az Új Remény-ben meg szinte csodálkoznak, hogy miért üldözik őket és Leia bepróbálja, hogy ez diplomáciai küldetés.

 

Mintha a forgatókönyvíró meg a rendező nem látta volna a trilógiát. Bár nekem az elméletem erre az, hogy egyszerűen csak leszarják: írnak egy sztorit, tömködik a lukakat ha tudják és kész.


A jó hír, hogy van humor: az átprogramozott birodalmi robot az egyik legjobb fej karakter az egész Star Wars univerzumban - kár, hogy olyan karakter, ahol megint kilóg a lógáb, mert a folytatásokban hasonlót se látunk.


A többiek legnagyobb előnye, hogy meghalnak, de még ezt se sikerült jelentőségteljesre csinálni. Nagy előnynek állítja be mindenki, hogy a karakterek végre árnyaltak és a film megmutatja nekünk, hogy a lázadók vezetői megosztottak, sőt, többségük gyáva féreg. Ráadásul maguk a harcosok is zömében semmivel sem jobb emberek, mint a birodalmiak.

 

Én azonban nem értem, miért kellett ebből is Trónok Harcát csinálni.


Ez is amolyan szórakoztatóipari mánia: azt sulykoljuk, hogy nincs fekete és fehér. Nincsenek jók. Ma már a hősök is gyakran "jellembajnokok", gerinctelenek, egyenesen férgek.


Hát pont kurvára nem ez kell a mai társadalomnak!


Lucas meséje azért volt jó, mert nem akart realista lenni ebben sem, mert a tiszta jó és a tiszta gonosz harcáról szólt. Mert azt mondta, hogy igenis jónak kell lenned és minden körülmények között jónak kell maradnod. Azt mondta, hogy az igazság bármilyen küzdelem árán is, de a jók oldalán van.


A Star Wars reményt adott. New Hope.

 

Ez volt a legnagyobb fegyvere: a Jedi-mítosz példaképeket adott, jó eszköz volt arra, hogy a gyerekekből jó embert neveljenek. Nekem meghatározta az életemet és a gondolkodásomat, pedig csak egy mese.


Ezt Hollywood kiirtotta: Hollywood hősei ma már szar emberek (már a szuperhősök is!) és bizonyára a Rogue One írói ezt fejlődésnek tudják be, de rohadtul nem az - ez megint a legenda tönkretétele. 


Azt kell mondjam, az összes szereplő harmatgyenge a főgonosz kivételével és még Darth Vader is kínos néhol.
 

Persze legalább van Darth Vader - többet, mint amire számítottam-, és van egy jelenet, ahol rendesen odabasz, de az is egy teljesen felesleges, inkább hatásvadász akció. Darth Vadernek valójában semmi oka nem volt szerepelni.


Az a baj, hogy ez a film sem áll össze.

 

Értelmetlen jelenetek, értelmetlen szereplők, néhány agyrém ötlet - a Halálcsillagba épített "hiba" vagy a Halálcsillag terveinek a "tervbolygón" (!) való tárolása - ellenére arra hivatkozik mindenki, hogy ez már nem a régi rajongóknak szól azért. (Bár akadnak - inkább kínos - kikacsintások.)

 

Csakhogy ha erre a filmre beül egy Star Wars szűz, egy kukkot nem fog érteni az egészből: egyszerűen nem áll meg a saját lábán a film, igaz, ez manapság divatos.


Ennyit tudnak.


Nyilvánvaló, hogy nekem vannak hatalmas elvárásaim. 

 

A fentiek ellenére nagyon sokaknak fog tetszeni, még azoknak is, akik az Ébredő Fos-t utálják.  Épp ezért a gyanúját is el akarom kerülni annak, hogy azt sugalljam, jó film. Nem az.

 

Mint Star Wars film se jó és mint film se jó - hidd el, még ezer érvem lenne, hogy miért nem.


De legalább kellemes csalódás. Egyáltalán nem izgulok, hogy megnézzem újra, de lehett volna sokkal rosszabb is.  


És ez a lényeg: minden hibája ellenére a szégyenletes EP7-hez képest fejlődés. 

 

És ha nem lennének elkúrva a plánok (nem lenne mindenkinek a pofájába tolva a kamera), nem lenne mindig minden homályos mert a viszonylag kezdő rendező beszabadult a moziobjektívek közé, és nem rángatnák azt a rohadt kamerát, bátrabban mondanám, hogy látványban simán felülmúlja a CGI-fos előzménytrilógiát.


A végén meg kell emlékezzek a 3D verzióról, ugyanis 2D feliratosban láttam. (Special thx Huszár Csabának, aki már szinte hagyomány-szerűen szervezi nekem a premiert.) Már csak azért is, mert a film két dimenziós műfaj és itt hadd ne menjek bele abba, hogy a könyveket sem kell oly módon tökéletesíteni, hogy 3D betű van benne, fel is olvassa magát meg kijön belőle a szereplő lábszaga. 


A normális filmekben a mélységélesség manipulálása valamilyen művészi hatás érdekében történik.

 

Többek között így tudjuk éreztetni a teret. Az emberi szem látása más, mi csak akkkor látjuk defókuszáltnak a hátteret, ha nagyon közeli tárgyra nézünk. A 3D az emberi látást utánozza, hiszen ahhoz hasonló térérzetet akar adni, ezért nem szükséges hozzá olyan képeket csinálni, amelynek egy része nincs fókuszban és homályos. Sőt, igen idegesítő lenne ez 3D-ben.


És az is: ezt megtapasztalhatod, ha 3D-ben nézed a Rogue One-t, ugyanis egyrészt Hollywoodban ezeknek rendesen nincs ennyi esze, másrészt ez konvertált 3D, tehát 2D-ben forgatták és mint fent említettem, tele van kis mélységélességű képekkel. Ami még 2D-ben is irritáló, de 3D-ben lehet, hogy tökönszúrod magad.


Ez a film minden hibája ellenére - bár sokan sajnálják rá a mozijegyet az EP VII-ből okulva - moziban nézendő.

(Igaz, véleményem minden film moziban nézendő, mert ami nem ér meg egy mozit, az sehol.) Otthon szerintem még az is elveszik belőle, ami a vásznon kijött.


A sajtó lelkesedése természetesen számomra felfoghatatlan, igaz, én biztosan nem füvezek be, mielőtt moziba megyek.

 

Az azonban mindenképpen a javára szolgál, hogy ha nem Star Wars filmként nézem, ritkán készül ehhez fogható. A Fos Awakens-nél pedig fényévekkel jobb.


 

 



.
Sajnos az idő és az életmód nem kímél senkit, Big Bad Wolf szögre akasztja a profi kártyát.
Te is segíthetsz!
Termékajánló
%
85 gr. 
 / 4.7
8%   490 Ft  
450 Ft
%
120 kap. 
 / 4.8
15%   2 490 Ft  
2 125 Ft
90 kap. 
 / 4.6
 
6 490 Ft
340 gr. 
 / 4.4
5%   4 490 Ft  
4 265 Ft
Képgaléria
Képgalériánkban jelenleg
104341 fénykép található.
Hévíz Egyéni OB 2003
Rönknyomás: Kövér Gyula
Hévíz Egyéni OB 2003 Rönknyomás: Kövér Gyula
WABBA VB 2011
WABBA VB 2011
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő

Videó Ajánló
Molnár Peti önkritikus évértékelője!
Molnár Peti önkritikus évértékelője!
Dudás ÁDám vs Molnár Peti
Dudás ÁDám vs Molnár Peti
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő


Partnereink





Megosztás

Médiaajánlat | Impresszum
Töltődik...
Türelem töltődik....