Logo
 

Alap táplálékkiegészítők, avagy a táplálékkiegészítők fontossági sorrendje

2014. 05. 04.
Nehéz eldönteni, hogy melyik kiegészítő(ket) válaszd, ha nincsenek meg az alapismereteid a témában. Itt az útmutatás!

Milyen kiegészítőt vegyek?

Sokakban felmerül ez a kérdés és a tanácstalanság azért sem meglepő, mert a gyártók elképesztő választékot kínálnak ha csak a termékkategóriák számát nézzük is. Nem csak azt nem könnyű eldönteni, hogy milyen márkát válassz, hanem egyáltalán azt, hogy milyen típusú kiegészítőre van szükséged.

A kreatin növeli az izomtömeget  - ez jön le a reklámokból, ezért sokan egyszerűen kreatint vesznek, anélkül, hogy értenék, mi az. Pedig megvan a józan prioritás, hogy kinek miért érdemes pénzt kiadni. (És sokaknak sajnos meglepő módon a kreatin korántsem a legfontosabb.)

Szögezzük le: nincsenek "szerek", amelyek önmagukban megoldják az izomtömeg-növelés vagy a zsírvesztés kérdését. Bár a világon még mindig akad sok millió hülye, aki ezt nem érti, sőt, nem hajlandó felfogni, a tények attól még tények maradnak.

Nincsen "hatás". A táplálékkiegészítőkre nem úgy kell gondolni, mint egy fejfájáscsillapítóra, hogy beveszed és megoldódik a gondod.

A fejlődés a táplálkozás-edzés-pihenés optimálizálásából következik. A táplálékkiegészítők az étrendet egészítik ki: nem helyettesítik a megtervezett fehérje, szénhidrát és zsír bevitelt.

Alap kiegészítők

Kiegészítők nélkül tökéletes tápanyagbevitelt elérni szinte lehetetlen, ezért is annyira hasznosak. De mivel rengeteg specifikus termék van, célszerű tudni, hogy mi az, ami feltétlenül szükséges, mert a többség csak speciális esetben kell.

Mivel az alapvető táplálékkiegészítők listájának hossza és azok költsége sem annyira elhanyagolható, ezért nem mindegy, hogy feleslegesen költjük-e a pénzünket hülyeségekre. Nagyon jó edzés előtti energizálók, kreatinok, tesztoszteron fokozók, aminosav formulák vannak a piacon, de teljesen feleslegesek, ha az alábbi kiegészítő típusok nincsenek meg.

A top 3 legfontosabb táplálékkiegészítő, amelyek beltartalmát semmi másból nem tudod bevinni: 

1. Vitamin és ásványi anyag komplex

Sokan kérdezik, mire jó. Nem jó semmire. A vitamin nem "csinál" semmit, nem növeli az izomtömegedet, nem fogyaszt. (Se nem hízlal, ahogy idióták képzelik)  A vitaminok és ásványianyagok alapvetú tápanyagok, amelyek nélkül nem működik normálisan a szervezetünk. Kell az egészséghez. Ugyanúgy, mint ahogy a levegőtől sem leszel izmos vagy szép, mégis szükséged van rá. (Nem tévesszen meg, hogy levegő nélkül hamarabb meghalsz.)

A vitamonoktól nem lesz izmosabb - de hogy várnál testi fejlődést, tökéletes fizikai állapotot alapvető tápanyagok nélkül?

A vitamin és ásványi anyag komplex azért is a legfontosabb, mert normál táplálékból nem tudod bevinni ezeket a tápanyagokat. Felejtsd el a zöldés/gyümölcs hülyeséget: nem elég. Sportolónak különösen nem. Ha azt képzeled, napi két alma meg egy kis tartósított saláta megoldja, akkor tévedsz.

 

példa:  Multi Pro, Jumbo Pak, Monster Pak

2. Tejsavó fehérje, azaz tejsavó protein 

A legjobb gyors felszívódású fehérjeforrás, amely a legmagasabb biológiai értékkel rendelkezik. Bizonyos szempontból a legjobb fehérjeforrás, de nem jobbnak kell tekinteni a csirkemellnél, hanem egy adott célra kell használni: edzés után.

 

Edzés után a tejsavó protein kötelező: gyorsan jut el az izmokhoz és elindítja a növekedéshez szükséges anabolikus folyamatokat. A tejsavó fehérjének rendívűli izomépítő tulajdonságai vannak. A tejsavó izolátum sokkal jobb, mint a koncetrátum, de átlagos kompromisszumnak a tejsavó koncentrátum is megfelel.

 

De ez nem azt jelenti, hogy egész nap turmixot kell inni: edzés után, esetleg napközben egy-két étkezéshez használatos, de nem lehet vele kiváltani a szilárd fehérjeforrásokat.

 

példa: BodyBuilder Supplements Basic Whey, Full Force Whey Protein, Scitec 100% Whey Protein

3. Ízületvédő

Olyan ásványi anyagok, amelyek kifejezetten az ízületeket építik. A táplálkozás nem tud adni annyi speciális tápanyagot az ízületeknek, amely lehetővé teszi a regenerálódását a nagy terhelés esetén. Nem vagy te oroszlán, aki csontostól-ízületestől betermeli az állatokat. Színhúst eszel, a megfelelő kollagént és egyéb ásványi anyagokat tartalmazó ízületek és porcok nélkül.

A ízületvédő - amit inkább ízületi tápanyagnak illene hívni - pontosan ezekból a tápanyaokból készül számodra. Enélkül az ízületeket regenerálni, dőleg az ízületekerősödését, fejlődését elérni elég nagy kihívás. 

Az ízületeknek ugyanúgy fejlődni kell, mint az izmoknak. Az ízületépítő tápanyagok ilyen mennyiségben csak az ízületvédő készítményekben találhatók meg.

Az ízületvédők megelőzési céllal is kötelezők, nem csak akkor, ha már fáj valami. De természetesen a megkévő sérülések regenerálásában is segítenek.

 

példa: Scitec J-X Complex (amiből létezik folyékony formula is), Arthroxon, MEM Forte

 

 

További fontos kiegészítők

  A fentieken után a legszükségesebbek, de már az elérni kívánt céltól is függ, melyik kell és melyik nem, ezen kívül némelyik hellyel-közzel kiváltható normál táplálékkal. Ezek nincsenek fontosági sorrendbe szedve.

 

4. Edzés utáni szénhidrát

Tömegnöveléskor alapvető az edzés utáni szénhidrát visszatöltés. Erre speciális, magas glikémiás indexű, jó ozmotikus tulajdonságú, a gyomrot nem terhelő szénhidrát termékek léteznek. A szénhidrát-visszatöltést meg lehet oldani akár szőlőcukorral, rizzsel vagy zabpehellyel is, de a hatásfok nem lesz ugyanaz, mint egy profi szénhidrát teméké, és ezek után sokkal nehezebb lesz elfogyasztani a következő étlezést.

 

példa: Full Force Carb F, Scitec Vitargo (ez utóbbi nyilván nagyságrendekkel jobb.)

 

5. Tömegnövelő

Ezek fehérje+szénhidrát egyben termékek, amelyet gyakran kiegészítenek számos extrával a kreatintól az aminosavakig. Kezdőknek megkönnyíti a helyzetet, kevéssé kell gondkodni: az edzés utáni turmixot megoldják vele simán, de napközben is jó egy étkezés kiváltására Minimum 30% fehérjetartalmút kell választani, az alatt gagyi. 

 

példa: Scitec Jumbo, Muscle Army Tank, Volumass 35, Volumass 35 prof., Jumbo Prof.  

6. Komplex zsírégető

Speciálisan diétás szakaszra kifejlesztett termékek, amelyek a termogén hatás mellett beindítják azokat a biológiai folyamatokat, amelyek maguktól igen nehezen indulnak be még diéta esetén sem. Nyilván a diétát nem helyettesítik, csak segítik.

 

példa: Full Force Full Blast, Scitec PFX, Revex-16

 

További, nem alapvető kiegészítők

(nem fontossági sorrendben): 

7. Glutamin/BCAA

8. plusz vitaminok, antioxidánsok: C, E, Kalcium magnézium, cink

9. L-karnitin

10. kreatin

Innen jönnek csak a speciális termékek, mint a lassú szénhidrátok, mentális fókusz fokozók, bedurrantók, tesztoszteronfokozók, arginin tartalmú termékek és az aminosavak. És még lehetne ragozni az edzés utáni, napközbeni és esti fehérjefajtákat.

A megfelelő kiegészítő használat úgy néz ki, hogy a Top 3 a legfontosabb, utána a 4.-6. közül kell lennie legalább az egyiknek, és ezután lehet a 7.-10. -ből valasztani. És mindezek után jönnek azok a kétségkívül hasznos kiegészítők, amit sokan teljesen tévesen prioritásba helyeznek, vagy egyedüliként alkalmaznak.

Igen, egy komplett tápkieg-armada szükséges a komoly szinthez, és még mindig nem vagyunk a versenyzőknél.

De ha nincs erre pénz, nem kell csüggedni:

már az alapvető kiegészítők nagyon sokat segítenek,

de nélkülük az eredmény kétséges.

Minden sportágban kellene használni őket. A többi pedig céljaidhoz és pénztárcádhoz képest opcionális, de a lényeg: nem a csodabedurrantó formuláknál és a tesztófokozóknál kell kezdőként nézelődni.

A témáról a BB.Tv-ben is volt szó.

 

 

 

 



Még mindig jobb, mintha valóságsóban bohóckodna!
Egyre izgalmasabb az idei Mr. Olympia!
Ritka, hogy valaki 212-ből megfingatja az Open versenyzőket, de Hadi Chopan egyenesen élmezőny-esélyesnek néz ki.
Termékajánló
2,27 kg 
 / 4.6
 
18 040 Ft
30 pak. 
 / 4.8
 
5 990 Ft
3,06 kg 
 / 4.4
 
13 990 Ft
Képgaléria
Képgalériánkban jelenleg
104351 fénykép található.
Superbody 2010
Superbody 2010
Strongman vs Bodybuilding Show 2007
Mikael Gumse
Strongman vs Bodybuilding Show 2007 Mikael Gumse
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő

Videó Ajánló
Arnold Schwarzenegger: Rhe Real Training
Arnold Schwarzenegger: Rhe Real Training
LMA Fitness szülinap 2013
LMA Fitness szülinap 2013
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő


Partnereink





Megosztás

Médiaajánlat | Impresszum
Töltődik...
Türelem töltődik....