Logo
 

Mennyire legyen masszív az edzés utáni turmix?

2016. 11. 28.
Edzés után turmix és rögtön kaja? Vagy masszívabb turmix és később kaja? Melyik a jobb megoldás?

 

Mint mindenben, az edzés utáni turmix misztikus témájában is számtalan megoldás létezik. Alapvetően azt kell tudni, hogy az edzés során arra stimuláljuk az izmokat, hogy tápanyagot vegyenek fel. Az edzés utáni időszak kritikus, hiszen a frissen meggyötört izmok igyekeznének minél gyorsabban tápanyaghoz jutni, nyilván ennek megfelelő az edzés hatására bekövetkező hormonális reakció is. Ezért használunk táplálékkiegészítőket, hiszen azok könnyen emészthetó, koncentrált formában tartalmaznak tápanyagot.


Jó esetben mindenki érti, hogy edzés után fehérje- és szénhidrátbevitel szükséges. Szénhidrát, mivel elhasználtuk az izmokból az üzemanyagot, és fehérje, mivel mikrosérüléseket okoztunk az izmokon, és a fehérjék az izomzat építőkövei.


Remélhetőleg nem mondunk azzal újat, hogy edzés után van egy ún. anabolikus ablak (angolszászok window of opportunity-nek mondják álítólag), amikor fokozottan képesek vagyunk tápanyagot felvenni.


Lehet azonban variálni a dolgokat Glutamin és BCAA, esetleg külön Leucin bevitellel is.


Ennek a gyakorlati megvalósítása egyéni igények függvénye, nem biztos, hogy minden típusnak ugyanaz kell, és nem biztos, hogy ugyanaz az edzés utáni turmix tömegeléskor vagy diétában.


Ezen felül sokat számítanak az egyéni emésztőrendszeri igények. Létezik pl. olyan sportoló, aki egyszerűen képtelen meginni egy turmixot edzés után. Van olyan opció is, hogy valaki nem tud turmix után enni, mert nem bírja, vagy mert nem tudja megoldani.


Hadd vázoljak fel itt pár egyszerű módszert.


1. A klasszikus: nettó 40g (lehetőleg tejsavó) protein, 20-50g gyors szénhidrát, legjobb esetben Vitargo. Ez egy masszív adag tápanyag edzés után, de az edzés befejeztétől számított egy órán belül illik enni egy teljes étkezést, tehát normális adag fehérjeforrást és szénhidrátforrást.

 


2. A “nem bírok edzés után kajálni” avagy a masszív turmix verzió: ez még masszívabb az előzőnél. Nagyon nincs értelme több fehérjét használni, de beleférhet még egy kanálnyi akár, ha tudjuk, hogy legközelebb két-három óra múlva eszünk. Ilyenkor a szénhidrátot is érdemes 50-70 g környékére vinni, de kevert forrást érdemes használni. Tehát ekkor ne csak cukor jellegű legyen benne, hanem komplex szénhidrát is. Pl. Vitargo-zabpehely vagy korpa. Adhatunk hozzá 5-10g lenmagolajat is, vagy akár mogyoróvajat. Ez a turmix részben gyorsan, részben lassan fog felszívódni. Értelemszerűen a masszív turmix után nem próbálunk meg fél-háromnegyed óra múlva enni. Mindezt egyébként megoldja egy komolyabb tömegnövelő is, de meglehet, ahhoz plusz fehérjét kell adni, mert ha annyit használsz, hogy a 40g fehérje meglegyen, esetleg túl sok lesz benne a szénhidrát.

 

A masszívturmix elkészítéséről turmixgép nélkül ne álmodozz, legalábbis nem lesz sima ügy.


3. “Nem bírok edzés után rögtön turmixot inni” verzió, vagy csak egyszerűen ügyelni akarsz a glutamin bevitelre de nem rontod el a turmix ízét verzió. Ilyenkor edzés után közvetlenül mondjuk 10 g glutamin megy keverve 5-10g BCAA-val, esetleg ehhez megy a Vitargo vagy Vitargo CRX és ha éppen használsz külön kreatint akkor az is. Ebben az az okosság, hogy amikor edzés után a vér még az izmokban van, nem kell rögtön az emésztőrendszerbe vándorolnia, Még ha ilyenkor rosszul esik is a turmix, már be tudsz vinni fontos tápanyagokat annak ellenére, hogy még nem iszol turmixot. Másik, lényeges előny, hogy nem rontod el a plusz adalékokkal az igazi turmixod ízét. Ami ugye nem tűnik nagy gondnak, hiszen kemény vagy, a szart is megiszod. Csak mindig kérdéses, hogy ugyanígy fogod-e látni tíz év múlva. Az edzés ugyanis nem az aktuális nyári strandidőig vagy a decemberi karácsonyi balfaszpihenőig szól. 


A turmix ez esetben 10-15 perccel a glutaminos ital után jöhet. Ez épp elég egy átöltözésre és zuhanyzásra.


Ezeken felül számtalan megoldást ki lehet találni aszerint, hogyan kényelmes, vagy jobb szóval élve hogyan praktikus és hatékony.

Érdemes kísérletezni, de mindenképpen tartsuk szem előtt: az edzés utáni tápanyagbevitel nagyon fontos!

 

AZ ÍZÜLETEID VÉDELME IS FONTOS!



Még mindig jobb, mintha valóságsóban bohóckodna!
Egyre izgalmasabb az idei Mr. Olympia!
Ritka, hogy valaki 212-ből megfingatja az Open versenyzőket, de Hadi Chopan egyenesen élmezőny-esélyesnek néz ki.
Termékajánló
Képgaléria
Képgalériánkban jelenleg
104351 fénykép található.
Scitec Muscle Fest 2007
Uroš Kren, Jadran Damjanoviæ
Scitec Muscle Fest 2007 Uroš Kren, Jadran Damjanoviæ
Hungarian Pro 2004
Free Poses
Art Atwood
Hungarian Pro 2004 Free Poses Art Atwood
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő

Videó Ajánló
BB.Tv Episode #67.
BB.Tv Episode #67.
Szeminárium Mupy 3.
Szeminárium Mupy 3.
Kereső |  NapiTop |  HetiTop |  HaviTop |  Ízelítő


Partnereink





Megosztás

Médiaajánlat | Impresszum
Töltődik...
Türelem töltődik....