Mennyire fontosak az úgynevezett alapgyakorlatok?

2014-04-22

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Alapgyakorlatok ízületvédelmi és sérülés elkerülés szempontjából.

 

Ez a cikk nem a harminc éve edző veteránokhoz szól. Nem azokhoz akik fél életük súlyok között töltötték; inkább a kezdők, az út elején elakadók számára szeretnék segítséget nyújtani.

Mindig lesz aki azt mondhatja, ezt és ezt én is csináltam és nincs semmi bajom. Természetesen ellenpélda mindig akad. De higgyétek el, sokan vannak közöttetek, akik sajnos nem a jó úton járnak. A kreatívabb, szabadabb gondolkodásra szeretném most felhívni a figyelmet.

Alapgyakorlatai minden sportnak vannak, szükség is van rájuk. Ezek vezetnek be a választott sport világába, lehetővé teszik hogy eredményeket érjünk el már a kezdetkor. Vízilabdázóknál például teljes alapozási időszakok szólnak csak az úszásról - labdát ilyenkor akár hetekig nem látnak.

Amikor lejössz a súlyzók közé, nem biztos hogy, magas szintű izomtudattal rendelkezel, sőt, inkább biztosan nem rendelkezel vele. Korábban űzött sportjaidnak jelentős szerepe van ebben, igen nehéz dolgod is lehet ha ezelőtt nem sportoltál, különösen mert a súlyzóval végzett gyakorlatok nem hasonlítanak semmilyen más mozgásra amit a hétköznapi életben gyakorolunk.

A súlyokkal ugyanis nem teljesen funkcionális és motorikus mozgást végzünk, hanem egy célizmot próbálunk terhelni megfelelő izolációs edzéstechnikával.  Közben a környezetünket nem változtatjuk meg. Ellentétben a vízilabdázó célmozdulatával amikor gólt akar lőni, vagy kapusként éppen ezt akarja megakadályozni. Motorikus mozdulatokat rendszeresen végzünk, már iskolás korunkban kiütőztünk, focizunk. Ha ösztönösen nem tudnánk véletlenül, akkor is könnyen ellessük, megtanuljuk másoktól ezeket az egyszerű, természetes mozdulatokat, legrosszabb esetben a testvenelés órán.

A súlyzók használatát viszont senki nem tanítja, ráadásul a teremben nem egy szűrt társasággal találkozol. Amíg a szertornász kezdőként kezdők közé kerül, ráadásul edző felügyeli, lehet hogy aki mellé életed első edzésén odaállsz, már tíz éve nyomja a vasakat. Az sem kizárt hogy túl van néhány sérülésen. Rosszabb esetben testépítő célokkal érkezve egy erőemelőt szemelsz ki példaképnek. Ugye jól jönne az iránymutatás?

Bizonyos gyakorlatok azért váltak alapgyakorlatokká, mert képesek jól megértetni egy (látszólagos) célt. Fekvenyomás: kinyomni a súlyt: Guggolás: leguggolni a súllyal. Sok izom részt vesz a végrehajtásukban, ezért viszonylag kicsi a sérülésveszély, de csak akkor ha hagyod az ízületeid komfortosan mozogni. (A gyakorlatban viszont nagy a sérülésveszély, pont az általánosan rossz végrehajtás és a túl nagy súlyok miatt - a szerk.)

A fekvenyomás önálló sportként is létezik, ezen a szinten viszont önálló szabályrendszere és technikája van. Attól nem leszel fekvenyomó, hogy őrült módon pakolod föl a súlyokat. Ezzel csak azt éred el, hogy szabálytalanul, rosszul terhelve tönkreteszed az ízületeid.

A testépítés alapja az izolációs edzés. Erre épül ez egész rendszer, a kajálástól a pihenésig, A-tól Z-ig.

Az alapgyakorlatok során is meg kell tanulnod a célizmokat fokozottabban érezni, mint a körülöttük lévő segédizmokat. De a későbbiekben izolációs gyakorlatokkal tudod igazán hatékonyan megedzeni. Természetesen évekkel később majd más céllal is végezheted az alapgyakorlatokat, de ez már magasabb szintű edzéstechnika.

A testépítés elvileg kőbe vésett szabálya, miszerint nehéz alapgyakorlatokat kell végezni nagy súllyal, csak arra vezeti a kezdőket, hogy még azelőtt tönkretegyék magukat, mielőtt elérnek egyáltalán valami eredményt.  A nagy súlyok használatához ugyanis előbb meg kéne tanulni edzeni.

Összefoglalva: az alapgyakorlatok hasznosak, de csak akkor, ha jól kontrollálható súllyal, kezdőként kizárólag tanuló szándékkal alkalmazod őket. Tökéletesen mindegy, hogy mások milyen tartásban, hány fokos szögekben, mekkora súllyal végzi. Te úgy hajtsd végre ezeket, hogy megfelelő legyen a technika és ízületi fájdalom ne jelentkezzen közben.

 

Kares
sport.manualterapia@gmail.com


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!