Mindent az izomlázról!

2015-06-15

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Óriási téveszmék vannak a köztudatban még mindig az izomlázzal kapcsolatban. Sokan azt hiszik, ez valami kötelező velejárója a sportolásnak, csak nem tudják eldönteni, hogy jó-e vagy rossz.

 
 
 
Kezdjük talán annak a tévhitnek a megsemmisítésével, hogy az izomlázat a tejsav okozza. A tejsav, becenevén laktát vagy 2-hidroxipropánsav szintje terhelés hatására megnő az izomban, és az égető érzést okozz. Ennek azonban semmi köze az izomlázhoz, amely nem edzés közben, hanem edzés után egy - vagy kettő - nappal jelentkezik. 

Mi az izomláz?
Az izomláz az izmok gyulladásos állapota, amely az izom túltehelésének következménye. Az izmokat túlterhelni nem egészségtelen, hanem szükségszerű - ez okozza ugyanis a fejlődést. A túlterheltség miatt az izomrostokon mikrosérülések keletkeznek, amelyet az izom fokozott tápanyagbevitellel kompenzál. Nem minden esetben lép fel azonban az izomláz állapota, sokkal inkább edzetlen embereknél fordul elő, vagy specifikusan egy-egy izomban. Sokaknak mindig izomlázas lesz pl. a mellizma. 

Az izomláz a kemény edzés jele?
Nem feltétlenül. 

Ha nincs izomlázad, nem edzel elég keményen?
A kemény edzésnek abszolúte nem mércéje az izomláz. Lehet kőkeményen edzeni úgy, hogy nem lesz belőle izomláz. Az biztos, hogy minden edzés utáni pár napon van egyfajta érzet az izomban, mindenképpen érezzük, hogy csináltunk valamit. De nem kell ennek izomláznak, azaz tünetileg szúró, fájdalmas érzésnek lennie.


Rá kell-e edzeni az izomlázra?
Közkeletű babona, hogy az izomlázat elmúlasztja, ha ráedzünk. Ez részben igaz is: az új edzés beindítja a véráramlást az adott területen, és eltávolítja a besavasodott anyagokat és salakanyagokat. Azaz ha ráedzünk egy izomlázas területre, jó eséllyel megszűnik a fájdalom. Ez abszolúte működik állóképességi sportoknál, de nem megoldás testépítés és erősportok esetében. Az újbóli edzéssel meggátoljuk ugyanis a regenerálódást. 


Most akkor jó az izomláz vagy rossz?
Se nem jó, se nem rossz. Az izomláz nem szükséges, de előfordul. Edzés után van egy speciális érzet az izomban, amit érezni kell, de ez nem az izomláz. Ha így nézzük, inkább rossz, mint jó, mert nyilván az izom nem egészséges állapotát jelzi. Az izomláztól se parázni nem kell, se örülni neki.
   

Hogyan tudjuk elmúlasztani?
A fentiek ellenére átmozgató/pumpáló kis súlyos edzéssel meg lehet csinálni, hogy az ember bedurrantja az adott izmot a cél érdekében, és az izomláz valószínűleg el fog múlni. Csinálhatunk kiegészítő sportot, amelyek hatnak az adott izomra, de teljesen máshogy, így nem okoznak problémát a regenerálódásban. Pl. lábedzés után elmúlhat az izomláz a futástól, vagy mellezés után az úszástól. Segít a helyes tápanyagbevitel is, hiszen hamarabb regenerálódnak az izmok. 
 
Egyes vélemények szerint jót tesz a meleg vízben tespedés, a melegvizes borogatás és a szauna, mert a meleg fokozza a vérkeringést. Érdemes kipróbálni, de az ellenkezőjét is: az izom hideg borogatása vagy jegelése éppenhogy csökkenti a gyulladást. Mi ezt javasoljuk,10-10 perces mértékben de érdemes ezt mindenkinek egyénileg kikísérletezni. 
Ne felejtsük al a kiegészítőket sem: barátunk a glutamin, a BCAA és a L-karnitin. Edzés után és akár előtte is pedig természetes az antioxidánsok, pl. 1-1 g C vitamin használata. 
 
 
VÉGRE EGY NEKED VALÓ ÉTTEREM!

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!