Mire való a kinesiotape?

2014-11-10

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Biztos te is láttál kék megy egyéb színű ragtapasszal leragasztott fickókat és nem értetted, mi bajuk van, amiért ezt az indián díszítést hordják. Jó ez valamire? Itt a válasz.

 

Az elasztikus tape-elés forradalmian új módszer. Legalábbis itthon ilyennek számít. Valójában a ’80-as évekből származik. Mindössze arról van szó, hogy szokásunkhoz híven le vagyunk maradva, amit sajnos tovább erősít a hagyományosan szkeptikus hozzáállás minden újdonsághoz.

Én viszont azt mondom, ha valami új és nem tűnik veszélyesnek akkor próbáljuk ki. Mi bajunk lehet belőle? Edzésmódszerek terén is ez az álláspontom: szerintem érdemes kísérletezni. (Már persze nem a legújabb divat-baromságok szintján. A szerk.)

A tape alkalmazása egyáltalán nem specifikus. Használhatjuk sportolóknál és nem sportolóknál, fiataloknál és időseknél egyaránt. Ráadásul sérülés sem kell ahhoz, hogy hasznos legyen.

 

Általában amiről azt mondják, hogy mindenre jó, semmire nem való igazán. Nem is állítom, hogy a tape mindenre jó, csak azt, hogy széleskörűen alkalmazható. Számszerűen nézve valójában egészen kevés dologra alkalmas.

Legfőbb szerepe a ragasztott területen létrejövő mozgások/elmozdulások irányítása. Ezen túl, más jellegű ragasztásokkal segíthetjük a nyirokkeringést, esetleg pozícionálhatunk könnyebben elérhető ízületeket.

Hogyan képes ez a vékony kis szalag például befolyásolni a törzs elmozdulásait? Az öntapadós szalagot a terapeuta a vizsgálat során meghatározott célnak megfelelő erővel és irányba/irányokba megnyújtva helyezi fel. Ettől kezdve a tape a használat teljes időtartama alatt próbál összehúzódni eredeti hosszára. Általában 3-5 napig marad fenn egy-egy ragasztás. Ezalatt végig hatást fejt ki a kötőszöveti rendszerre és természetesen az idegrendszerre. Egy-két óra alatt még a legérzékenyebbek is megszokják, ezután észre sem veszik a bőrre ragasztott tape-et.

A szakember által, az egyedi igényeknek megfelelően felhelyezett tape a célzott területen fokozhatja vagy éppen csökkentheti az izomösszehúzódás mértékét. Alkalmas tartáskorrekcióra, kevésbé használni kívánt izmok pihentetésére, célizmok munkájának fokozására. A súlyzós edzés során végzett gyakorlatokat is módosíthatjuk vele, de más sportokban is alkalmazható.

Saját praxisomból vett példák az a két senior teke-versenyző, akik S.O.S. segítség reményében kerestek fel. Néhány nappal a verseny hétvégéje előtt mindketten lumbago-közelbe kerültek a hirtelen megnövelt edzésszám miatt.

Figyelembe véve a gurítás során felvett aszimmetrikus testhelyzetet, egy, a gurítás pillanatában megfeszülő ragasztást találtam ki. A szalagok a tartáskorrekciót célozták, csak éppen nem a megszokott függőleges testhelyzetben. Bár a versenyt nem nyerték meg, a visszajelzés igen pozitív volt. Az akut lumbagót úgy sikerült elkerülni, hogy a verseny közben nem kellett folyamatosan arra gondolniuk, milyen mozdulatot nem végezhetnek. Ezt a feladatot megoldotta az emlékeztető tape.

A fenti példa mintájára a testépítő edzés során végzett gyakorlatok hatékonysága is növelhető, elsősorban a nagyobb izomcsoportok esetében.

Természetesen sérülések után is alkalmazhatjuk, elkerülendő bizonyos mozdulatokat.

 

 

Váradi Károly (Kares)
gyógytornász, Mulligan manuál terapeuta

sport.manualterapia/kukac/gmail.com


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!