Nem te vagy a hülye, hanem a gyakorlat nehéz!

2015-12-14

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Az edzőtermekben igen érdekes variációkat lehet látni (néhol mókásakat is) a gyakorlatok kivitelezésében. Ennek megvan a nagyon egyszerű oka.

Az edzőtermi gyakorlat kivitelezési spektruma a röhejes rángatózás és totális idióta gyakorlatok kitalálásának szintjétől a rendes, kontrollált, szabályos edzésekig terjed. Nyilván részben attól is függően, hogy a terem milyen szakmai háttérrel rendelkezik, és mennyire tud, vagy akar egyénileg foglalkozni a tagjaival. Illetve hogy valamennyire olvasott, viszonylag hozzáértő réteg jár-e, vagy totál analfabéta.

 


Azonban a legjobb szándékkal érkező sporttársak körében is nagyon gyakran fordul elő edzéstechnikai hiba. 

Mielőtt ennek a nem túl bonyolult okait feltárjuk, le kell szögezni: sokféle módszer van. Még az egyfajta “stílust” képviselő sportolók is edzhetnek ciklusokban tök máshogy: nyilván nem csak kis súlyos, tökszabályos ismétlésből áll az élet, létezik erőemelő technika, vagy néha sima erőből parasztedzés is szinte mindenkinél. (Más kérdés, hogy ha az alapokat nem ismerjük, hova ugrálunk?)

Tehát nem kell mindig mindenki edzésének vérszabályos, töklassúnak lennie. De a legtöbbeknek bizony nem ártana. 

Az emberek viszont nem azért edzenek rosszul, mert hülyék. (Oké, van ilyen is.)
 
Hanem egyszerűen nincs honnan megtanulni a megfelelő technikát. 
 
 

A legtöbben nem értik, hogy a testépítésben teljes kontroll alatt a tartva, végig feszítve kellene mozgatni a súlyokat a csúcsösszehúzódás és az izom teljes kinyúlása között, a lendületet teljes mértékben mellőzve.

De ezt nem is mondta el nekik senki soha. Sehol nem látják ezt: sem az edzővideókban (nem mintha nem tudnánk azért példát mutatni), sem a többiektől a teremben. A “nagy öregek” is gyakran olyan szarul edzettek, hogy rossz volt nézni. Aztán később, amikor már fáj minden, meg kell magyarázni, hogy "ez egy ilyen sport."
 
Pedig nem ilyen. 

Egyszerűen a jó, ízületkímélő és hatásos edzéstechnika ma még olyan, mint valami hétpecsétes titok. Annyira, hogy sokan el sem hiszik, vagy fel sem fogják: nem ritka eset, hogy az ember megtanítja egy gyakorlat szabályosan végzését, elmagyarázza a megfelelő technikát, majd a következő gyakorlatot ugyanúgy rángatja a delikvens. Ami nyilván nem okos dolog.

A gyakorlatok többségében nem maga a gyakorlat a nehéz a súly vagy az ismétlésszám miatt, hanem a kivitelezése.
 
Nehéz odakoncetrálni, nehéz érezni, nehéz elviselni a fájdalmat még akkor is, ha könnyen lehet, hogy jól kivitelezve fele akkora súllyal tudod csak végezni. 

Mindenesetre ha nem tudsz még jól edzeni, ne érezd magad hülyének: ez nincs leírva a könyvekben (még), nem látod a teremben, nem nagyon van honnan megtanulni. De azért törekedni kell rá.
 
 A képek csak illusztrációk, nem kapcsolódnak kifejezetten a témához!
 
 
 
 
 

Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!