Szegycsonti fájdalom

2014-03-17

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció
Sokan panaszkodnak arra, hogy például tolódzkodás közben erős fájdalmat éreznek a szegycsontban. Mi okozza és mi a teendő?

 

Rögtön az elején fontos tisztázni: mellkasi, szegycsont környéki fájdalmat belgyógyászati problémák is okozhatnak. Ezen az oldalon csak a mechanikus eredetű problémákról írunk, és csakis ilyen okból érzett fájdalomra kínálhatunk megoldást!

A szegycsont (amit gyakran a bordákkal is összekevernek) egy széles, lapos, a bordákhoz és felül mindkét kulcscsonthoz kapcsolódó csont. Elöl a mellkason, függőlegesen helyezkedik el. Két oldalán összesen tizenhat ízület található. Minden egyes ki- és belégzés során az összes ízülete elmozdul, meglehetősen nagy mobilitással rendelkezik.

Önmagában a légzés miatt egy nyugodt napon is körülbelül 20.000 oda-vissza mozgás jön létre az összeköttetéseiben. Fennáll a veszélye, hogy ebből a sok ízületből valamelyek egyszer nem egészen úgy térnek majd vissza a helyükre, ahogyan kellene, így kialakul egy bordaficam.

Bordáink ráadásul hátul, a csigolyák közé futnak, ezért egy rosszul álló borda gerincproblémát is okozhat. Ez természetesen fordítva is igaz, egy elfordult csigolya is hatással lehet a bordákra, ezen keresztül pedig a szegycsontra, a borda-szegycsonti ízületekre.

Fontos szerepet játszanak a külső és belső bordaközti izmok is (bordánként két izom is található) a mozgásokban és a légzésben egyaránt. Ezen izmokba ágyazva minden bordaközben egymás mellett fut egy-egy véna, artéria és ideg. Ember legyen a talpán aki kibogozza, hogy az aktuális fájdalom a bordák elöl vagy hátul található ízületeiből, a húsznál is több bordaközti izom valamelyikéből, vagy a bordánként futó ér-ideg trióból, esetleg a szegycsont szalagrendszeréből ered.

A megelőzés, a prevenció mindig kifizetődőbb, ráadásul kellemesebb is. Ez abból áll, hogy nem hagyjuk kórosan lecsökkenni a mozgásokat. Szerencsére több lehetőség közül választhatunk.

A testépítés egyik negatívuma hogy csökkenti a mozgástartományokat, különösen, ha nem teszünk tudatosan ez ellen. Itt kerülnek képbe a funkcionálisabb, teljes testet igénybe vevő, dinamikusabb sportok. Rengeteg ilyen létezik, mindenki a saját ízlése szerint kereshet egy számára megfelelőt.

Természetesen sokunk számára épp elég nehézség a súlyzós edzést sziklaszilárdan beépíteni az időbeosztásba, nem jut több hely a sportolásra. Akik ezzel küzdenek, nagyon jól teszik, ha félévente-évente egyszer elmennek manuálterápiára, akkor is, ha aktuálisan semmilyen problémával nem küzdenek. Ezt hívom én Keresd a hibát” jellegű kezelésnek.

Megszokott súlyzós gyakorlatainkkal pedig úgy szolgálhatjuk a prevenciót, hogy amennyire csak lehet, nagy mozgástartományokat alkalmazunk. Figyelünk a megnyúlásra, akár mellhez húzásról, akár tárogatásról legyen szó. A helyes légzéstechnika nem csak az erőnk maximalizálását segíti, hanem a mellkas mobilitásának fenntartását is szolgálja. A felső bordák távolítása a legnehezebb feladat, erre a mellhez húzás sem az igazi. Legerőteljesebben a függeszkedés, függeszkedve lábemelés képes erre.

Szegycsont-környéki fájdalom esetén először derítsük ki, áll-e belgyógyászati probléma a háttérben, és ha a válasz igen, akkor nem kérdés, orvosi segítség kell. Mechanikai eredetű fájdalommal viszont próbáljuk felvenni a harcot, és ha önmagunkban nem járunk eredménnyel, a manuálterápia még mindig egy további lehetőség.

 

Váradi Károly (sport.manualterapia@gmail.com)


Bodybuilder Testépítő Webmagazin havi legolvasottabb cikkei
A BB.Tv egy alternatív, sőt, mondhatni underground műsor, a testépítésről - a testépítőkről. Ahogy az angol mondaná, _"no hype"_ - azaz n...
Rock ballada napot tartunk, mert olyan vidámak vagyunk, hogy szörnyű, ismét van speciális vendégünk Fekete Miki személyében, és megtárgyalun...

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!